Swap Puzzle Dit programma is een simpel ruilen puzzelspel. In dit spel wordt een afbeelding verdeeld in een aantal vierkante stukjes van dezelfde afmetingen. De stukjes worden in een willekeurige volgorde geplaatst. Het doel van het spel is om de puzzelstukjes zo te ruilen dat de originele afbeelding wordt hersteld. Je kunt meer over deze puzzel lezen op de wiki pagina(Engelstalig). Systeemvereisten
Installeren van Swap Puzzle Download het bestand Puzzle_english.zip. Maak een map(directory) "puzzle" of iets vergelijkbaars dat je het beste uitkomt. Open het bestand "Puzzle_english.zip" en ga in de map(directory) "Puzzle_en" staan. Kopieer de map(directory) "resources" naar de nieuw aangemaakte map(directory). Kopieer het bestand "Puzzle.jar" naar de nieuw aangemaakte map(directory). Alle andere mappen(directories) en bestanden zijn om je eigen programma te maken of niet voor ons besturingssysteem bestemd. Dat is het! Het gebruikte puzzle.cmd bestand Swap Puzzle werkt met Open JDK in OS/2-eCS. Ik heb een "puzzle.cmd" bestand met de volgende inhoud; @echo off set BEGINLIBPATH=[station: java]\JAVA160ga5\bin set path=[station: java]\JAVA160ga5\bin set CLASSPATH= [station: swap puzzle] cd [station: swap puzzle]\puzzle java -Duser.home=[drive: swap puzzle]\puzzle -jar puzzle.jar 2>puzzle-bugs.txtIk gebruik 2 aparte mappen (directories), een voor Java en een voor Swap Puzzle met de door het programma aangemaakte bestanden. De in het cmd bestand gebruikte verwijzingen;
moet worden vervangen door echte schijfletters. Bewerk het bestand uit de onderstaande distributie, d.w.z. pas station en mappen(directories) aan. Bewaar het bestand "puzzle.cmd" en kopieer het naar de "puzzle" map(directory). Maak een nieuw programma object. Geef pad en de bestandsnaam op: "[station: swap puzzle]\puzzle\puzzle.cmd". In het tabblad Sessie de selectievakjes "OS/2 venster", "Starten als pictogram" en "Venster sluiten bij einde programma" aanvinken. In het tabblad Algemeen kan bij naam "Swap Puzzle" worden opgegeven. In de distributie zit ook een OS/2 icoontje. Parameters / options explained
11 afbeeldingen of meer? Het is mogelijk om het aantal afbeeldingen uit te breiden. Zie de wiki pagina. Als je meer dan 10 afbeeldingen wenst, moet je nieuwe afbeeldingen toevoegen in de map(directory) "puzzle\resources\jpg". Vervolgens moet je het bestand "difficulties.txt" in "puzzle\resources" bewerken. Het hangt af van wat je specificeert in dit bestand, maar als je meer dan 10 afbeeldingen hebt, krijg je "photo11" enzovoort. In dat geval moet je ook lege bestanden maken in "puzzle\resources\moveRecords" en in "puzzle\resources\timeRecords". De bestanden die je moet maken zijn genaamd "photo11_3x3.txt" waarbij "_3x3.txt" het aantal tegels aangeeft dat je hebt gespecificeerd in het bestand "difficulties.txt". Als de nieuwe toegevoegde regel het volgende bevat "photo11:3x3:4x5:5x6:8x6:9x7:9x9" als voorbeeld, dan moet je 6 tekstbestanden maken met de gekozen puzzelformaten. Als je deze bestanden niet hebt, krijg je een foutmelding en er worden geen scores opgeslagen. Dit staat niet in de Wiki. Ik heb 800x600 afbeeldingen zonder problemen gebruikt. De muis werkt, maar soms moet je vaker klikken, dit komt door de verschillen in de Java-merken. Zoals je op bovenstaande afbeelding van mijn computer kunt zien, met een moeilijke foto krijg je een moeilijke puzzel. Download In het bestand zit het bovenstaande cmd bestand (alle schijfletters staan op C:) en een OS/2 Swap Puzzle icoontje: swap_puzzle-ecs.zip. revisie 11 juni 2017 |