Schaal keuzeToen schaal N op de markt kwam heb ik direct voor deze schaal gekozen. Het voordeel van een "volwassen" baan op een klein oppervlakte sprak me toen heel erg aan. Mijn vader had Trix Express en de banen namen veel ruimte in en dan nog... Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze voor schaal N en de detaillering staat inmiddels op zeer hoog niveau. Door ruimte en geldgebrek is de hobby in het verleden wat op de achtergrond geraakt. In januari 2013 heb ik mijn hobby weer opgepakt. Een sluimerend plan moet nu maar eens werkelijkheid worden.Thema (met verschillende uitwerkingen in 3 baanplannen)Als thema heb ik gekozen voor een (kop-)station in het middelgebergte met daarbij een middelgroot depot op een 18 tons netwerk. Het (kop-)station bestaat uit een reizigers en een goederen afhandeling. Er komen en gaan reizigerstreinen naar binnen- en buitenland, waaronder luxe FD sneltreinen met hechtrijtuigen en het nagelnieuwe SVT treinstel. Er gaat ook een nachttrein met slaaprijtuigen. Voor de forensentreinen staan de "honderd deuren" rijtuigen ter beschikking. Deze treinen worden ingezet voor de korte afstand.
Het goederen verkeer bestaat uit het over en weer overnemen van goederentreinen. Voor de bergtrajecten zijn gespecialiseerde locomotieven benodigd. Ook worden treinen gesplitst en opnieuw samengesteld. Het goederenstation is ingericht voor overslag van goederen en heeft aan beide zijden van het gebouw opstel sporen. Er is de nodige industrie, zichtbaar een drankfabrikant en een zagerij. Deze activiteiten maken gebruik van gespecialiseerde wagons. Het stadje ZaunkönigOmdat het stadje Zaunkönig aan de voet van een bergmassief is gebouwd, heeft het (kop-)station twee niveaus. Op het hoogste niveau heeft de reizigers afhandeling en het depot een plaats gekregen. De goederen afhandeling ligt op een iets lager gelegen plateau. Het geheel is bedacht in periode IIb voorjaar/zomer 1935, dit is tegen het einde van het bestaan van de DRG.Het station Zaunkönig is of een kopstation voor lijnen die op dit station eindigen en vertrekken en een doorgangs station voor de doorgaande berglijnen. De berglijn is een enkelsporig traject. Het station heeft drie sporen waar de treinen op kunnen binnenkomen of vertrekken en is het begin of het eindpunt van verschillende treinen naar binnen en buitenland. Dagelijks gaan er ook treinen naar een bergdorp met werklieden en komen terug met bezoekers voor de stad en andersom. Het stadje Zaunkönig heeft de nodige industrie. De vermaarde drank fabriek Dujardin is nog net zichtbaar. Gespecialiseerde tankwagons brengen het ruwe materiaal voor de zo verfijnde dranken van deze fabriek. Regelmatig wordt de fabriek voorzien van nieuwe materialen voor vaten, mandflessen, flessen, maar ook paarden en karren. Het gereedgekomen product wordt via het spoor naar binnen en buitenland vervoerd. Aan de overkant van de fabriek is een goederenloods waar goederen worden opgehaald of afgeleverd om via het spoor verder getransporteerd te worden. In deze loods vindt ook overslag plaats als de inhoud van een wagon bestemd is voor verschillende richtingen. Daartoe heeft de loods aan beide zijden opstel sporen. Aan de straatzijde zijn deze sporen in de straat aangebracht zodat ook karren en vrachtwagens het laadperron kunnen bereiken. Het loc depot is gebouwd volgens de standaard opstelling en is een middelgroot depot omdat in Zaunkönig de nodige gespecialiseerde locomotieven zijn gestationeerd. In het depot kunnen minimaal twee locomotieven gelijktijdig worden bediend. De polygonale locloods heeft een verdeling op 15° omdat er anders niet genoeg plaats was op het plateau. Er is een rijtuigen reparatie loods voor herstelwerkzaamheden. Eveneens zijn er twee opstel sporen voor rijtuigen. In het laatste (finale) baanplan is een deel van het stadje zelf zichtbaar. Dit zijn typische stadshuizen met daaronder soms winkels. De hoofdweg naar de stad loopt onder de brug door. Het stationsplein is ruim van opzet en er zijn veel voorzieningen te vinden zoals een tram, koetsen, bussen en diverse stalletjes. Het imposante stationsgebouw met het station onder de perrons valt direct op. Vanuit de hoofdweg staat aan de rechterzijde een blok met van die typische stadshuizen. Aan het stationsplein staat ook een hotel. Op het fabrieksterrein achter het rangeer emplacement staan de goederenloods en diverse fabrieksgebouwen waaronder de vermaarde drank fabriek Dujardin. Het bergdorp met zagerijHet dorp ligt wat afgelegen in de bergen. Er is een weg naar het dorp, alleen niet geschikt voor hout transport over de weg. De hellingen zijn te stijl en enkele haarspeldbochten laten de lange vrachtauto's niet toe. Om deze reden heeft het dorpje een spooraansluiting gekregen met een aftakking naar de houtzagerij. Van het bergdorpje is alleen het station met een goederen afhandeling zichtbaar. Schuin tegenover het station is de houtzagerij met de spooraansluiting. Rondom het bergdorp is een dicht begroeid woud als leverancier van het hout. Het hout wat gekapt kan worden is overwegend naaldhout en van een uitzonderlijke kwaliteit. Omdat het woud op de juiste hoogte ligt zorgt de neerslag voor bomen die niet te hard en niet te langzaam groeien. Daardoor ontstaan er stammen met smalle jaarringen die prima geschikt is voor de meubelindustrie. De niet geschikte delen worden verwerkt tot bielzen of hout voor verpakkingen. De zagerij krijgt regelmatig bezoek van goederen treinen om hout te brengen of op te halen. Door de verfijnde nerf structuur van de bomen heeft deze zagerij speciale zagen staan die goed raad weten met de vette houtsoorten zoals grenenhout. De locomotieven die de hout treinen trekken zijn van een speciaal type omdat de hellingen naar dit bergdorpje meer dan 30,0‰ bedragen. Het maximaal te trekken tonnage is vastgesteld op 220 ton en uit veiligheidsoverwegingen is dit maximum naar beneden bijgesteld tot 170 ton.Er gaat ook regelmatig een reizigerstrein van en naar het bergdorp. De dorpsbewoners doen hun inkopen in de stad en stadsmensen zoeken de rust op in het woud. De dienst wordt onderhouden met een rail busje. De rail bus heeft een ruimte voor goederen, maar als deze niet groot genoeg is wordt er een goederenwagon aangekoppeld. Omdat de hellingen erg steil zijn mag de rail bus slechts één extra wagon aangekoppeld hebben met een maximum van 20 ton. Het rail busje wordt soms vervangen voor een locomotief met een paar wagons of een VT857 als het erg druk is. |