LocomotievenDe modelbaan is opgezet in tijdperk IIb. Tijdperk II of epoche II was de bloeitijd van de stoomlocomotieven. Omdat het 20 tons netwerk maar niet opschoot behoort Zaunkönigs Bahn nog tot het 18 tons netwerk. Dit heeft als consequentie dat locomotieven zoals de BR01 niet gebruikt kunnen worden. Door de ligging van Zaunkönigs Bahn zijn in het locomotieven depot veel gespecialiseerde locomotieven te vinden die het goed doen op met name de steile bergtrajecten. Het traject van en naar het station Zaunkönig is vrijgegeven voor maximaal 600 ton, de locomotieven moeten dit dus kunnen trekken. Het maximale tonnage voor het bergdorp lijntje is vastgesteld op 220 ton en uit veiligheidsoverwegingen wordt er gereden met een maximum van 170 ton.RijtuigenBij de oprichtingen van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG) in 1924 waren er verschillende rijtuigtypen voorhanden, waaronder nog rijtuigen uit het Länderbahntijdperk. Op het station van Zaunkönigs Bahn is dus regelmatig een bonte mengeling van rijtuigen aanwezig.Informatie over rijtuigen uit tijdperk II kan gevonden worden op de site van Joost Wilbrink. Goederen wagonsOp de site van Thomas Noßke zijn tabellen te vinden over aantallen goederenwagons. Ik heb niet alle tabellen opgeteld en alleen de grootste genomen. Aan de hand van deze tabel heb ik de verhouding in percentage uitgerekend. Met dit percentage kan vervolgens gekeken worden of het eigen wagon bestand enigzins realistisch overkomt.
De tabel bevat alleen gestandaardiseerde wagons. Koelwagons, ketelwagons en andere speciale wagontypen zijn hier nog niet in opgenomen. Ook ontbreken de wagons in particulier eigendom. Om even een idee te geven, in een bestand met 100 wagons heb je al ongeveer 50 kolenwagons en 30 gesloten goederenwagons nodig. Dit is dus exclusief koelwagons, bierwagons, ketelwagons enz. |