2-assige ketelwagons VerbandsbauartTen opzichte van de standaard wagontypen, die eigendom zijn van de DRG, zijn er ook specialistische wagons die wel door de DRG worden onderhouden, maar eigendom zijn van private ondernemingen. Dergelijke wagons zijn te herkennen aan het teken [P]. De wagons werden door de private ondernemingen per stuk of in kleine series besteld bij de gebruikelijke wagonfabrieken en daarvan werd niet altijd alles goed gedocumenteerd. Er zijn dus geen tekeningen, maar vaak zijn er ook geen foto's en veel van de private ondernemingen zijn opgekocht, gefuseerd of simpel failliet gegaan. Uit vaak moeizaam verkregen aantekeningen moeten dan gegevens worden achterhaald. Een voorbeeld daarvan zijn de voor het transport van wijn gebruikte 2-assige ketelwagons. Er is dus meer niet dan wel bekend over ketelwagons.Deze 2-assige ketelwagon is een voorbeeld en beslist geen standaard. Er werden verschillende chassis toegepast met verschillende chassislengte. De opbouw van dat chassis volgende dan wel de regels van de Verbandsbauart. Er was voor deze tijd wel altijd een remmershuis aanwezig. Op het chassis werden bokken geplaatst waarop de ketel werd gemonteerd. Deze bokken waren van het gesloten type (ik heb geen afbeeldingen gezien met open bokken). Soms werd de ketel over de gehele lengte ondersteund. De ketel had geen standaard maat, er werden verschillende maten met inhoud toegepast en de ketels waren afgestemd op het gebruik van de wagon. De binnenzijde kon een speciale laag hebben om de ketel te beschermen tegen aggressieve vloeistoffen of gassen. Ketelwagons voor ingrediëten van levensmiddelen of alcoholische dranken hadden vaak een geëmailleerde binnenwand. Door al deze verschillen zitten er op de ketels verschillende dommen. Naast de dom kunnen nog andere zaken zichtbaar zijn, zoals veiligheids ventielen, ontluchtingspijpen etc. De deksels konden gewoon eenvoudig met een klem op slot worden gedaan. Maar bij "gevaarlijke" stoffen had dit deksel vaak een schroefsluiting zodat per ongeluk opengaan onmogelijk werd gemaakt. Soms waren er geen deksels in gebruik maar flenzen met een flens deksel en bijbehorende bouten. Vaak is er ook een afvoer aan de zijkant of de kopse kant van de wagon zichtbaar.
De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 07-2019); Arnold; Met remmershuis; 70002 DRG, 70005 K.W.Sts.B., 70006 K.S„chs.Sts.E.B. (2x), 70008 K.W.Sts.B., 70010-1 DRG, 0154 DRG, 0211 K.P.E.V., 0212 DRG (4X), 0220 DRG (5x), 0243 DRG, 0290 K.W.Sts.B., 4241-009 DRG, 4501 DRG, 4502 K.W.Sts.B., 4520 DRG, 4521 DRG, 4524 K.W.Sts.B., 4525 DRG, 4526 DRG, 4527 DRG, 4528 DRG, 4529 DRG, 4536 DRG, 4540 K.Sächs.Sts.B., 4541 K.Sächs.Sts.B. Fleischmann; Met remmershuis; 200917K DRG, 7884K K.P.E.V. (2x), 7889K, 7891K K.P.E.V., 7892K Württemberg, 7898K K.P.E.V., 7900K DRG, 7902K K.P.E.V., 809003K K.Bay.Sts.B., 8430K DRG, 8431K DRG, 8432K DRG, 8433K DRG, 8434K DRG, 843401K BadStB, 843405K DRG, 843406K DRG, 843408K K.P.E.V., 8435K DRG, 8436K DRG, 878436NLK, 8437K DRG, 843701K DRG (2x), 843703K St.E.G., 843704K DRG, 843705K DRG, 843706K DRG (2x), 843713K DRG, 843714K DRG, 843716K DRG, 844201K DRG, 838802K DRG, 881012K K.P.E.V., 8813K K.P.E.V., 8824K Württemberg, 858824K K.P.E.V., 8836K K.P.E.V., 8845K K.P.E.V., 8846K K.P.E.V., 8847K K.P.E.V., 8848K K.P.E.V., 8884K, 8884K K.P.E.V. revisie 18072019 |