2-assige ketelwagons bayerischer Bauart

Ten opzichte van de standaard wagontypen, die eigendom zijn van de DRG, zijn er ook specialistische wagons, die wel door de DRG worden onderhouden, maar eigendom zijn van private ondernemingen. Dergelijke wagons zijn te herkennen aan het teken [P]. De wagons werden door de private ondernemingen per stuk of in kleine series besteld bij de gebruikelijke wagonfabrieken en daarvan werd niet altijd alles goed gedocumenteerd. Er zijn dus geen tekeningen, maar vaak zijn er ook geen foto's en veel van die private ondernemingen zijn opgekocht, gefuseerd of simpel failliet gegaan. De documentatie over het rijdend materiaal is vaak ook niet bewaard gebleven. Uit vaak moeizaam verkregen aantekeningen moeten dan gegevens worden achterhaald. Er is dus meer niet dan wel bekend over ketelwagons.

Copyright mededeling Tekening van een 2-assige ketelwagon bayerischer Bauart
  tekening van een 2-assige ketelwagon bayerischer Bauart  


Deze 2-assige ketelwagon is een voorbeeld en beslist niet een standaard. Er werden allerlei chassis toegepast met verschillende wielbasis. De diagonale schoren in de tekening bij de wielophanging zijn conform de Beierse stijl. Bij de Pruisische bouwstijl staan de diagonale schoren aan het chassis dichter bij elkaar. Er was voor deze tijd wel altijd een remmershuis aanwezig, de bouwvorm volgde dan wat gebruikelijk was voor de betreffende voormalige deelstaat-spoorwegmaatschappij. Op het chassis werden bokken geplaatst waarop de ketel werd gemonteerd. Deze bokken waren open of gesloten. Soms werd de ketel over de gehele lengte ondersteund met een gesloten bok. Dus ook hier geen standaard, de tekening toont zgn. open bokken. De ketel had geen standaard maat, er werden verschillende maten met inhoud toegepast en de ketels waren afgestemd op het gebruik van de wagon. Daarmee zie je ook verschillende dommen op de ketel. Naast de dom kunnen nog andere zaken zichtbaar zijn, zoals veiligheids ventielen, ontluchtingspijpen etc. De deksels konden gewoon eenvoudig met een klem op slot worden gedaan. Maar bij "gevaarlijke" stoffen had dit deksel vaak een schroefsluiting zodat per ongeluk opengaan onmogelijk werd gemaakt. Soms waren er geen deksels in gebruik maar flenzen met een flens deksel en bijbehorende bouten.

Technische specificaties van 2-assige ketelwagons bayerischer Bauart
Aanduiding geen, speciaal wagon
Assen 2
Wagongewicht  8.000 - 11.200 kg
Belading 10.000 - 17.500 kg
Draagvermogen 10.500 - 17.800 kg
Afmetingen zie tekening (maten in mm)
Snelheid (geldig vanaf 01-10-1928) max. 65 km/u


De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 07-2019);
Minitrix;
Met remmershuis; 11012 K.P.E.V., 11014 DRG, 11019 K.Bay.Sts.B., 11617K K.Bay.Sts.B., 11631K DRG, 11632K K.Bay.Sts.B., 13206 K.Bay.Sts.B., 13217 K.Bay.Sts.B., 13232 DRG, 13407 K K.W.St.E., 13619 DRG, 13620 DRG, 13639 DRG, 13642 K.P.E.V., 13647 K.P.E.V., 15037K K.Bay.Sts.B., 15053K DRG (2x), 15054K K.W.Sts.B., 15062K K.P.E.V., 15063 K Baden, 15070K K.Bay.Sts.B., 15113K K.Bay.Sts.B., 15128K PEV, 15141K DRG (3x), 15162K K.Sächs.Sts.E.B., 15363K K.Bay.Sts.B., 15555K K.Bay.Sts.B., 51 3217 00 K.Bay.Sts.B., 51 3232 00 DRG

revisie 18072019