Hanomag 9442

Deze locomotief heeft altijd gereden op het industrieterrein van de Städtische Gaswerk Nürnberg en maar zeer zelden op het DRG spoor. De locomotief ontbeerde daarvoor de noodzakelijke reminrichting, deze was op het industrieterrein niet nodig. Daar werd geremd op de cylinders. Op het industrieterrein werd de lokomotief ingezet als rangeer lokomotief en werden zware tot zeer zware kolenwagons gerangeerd.

Copyright mededeling Tekening van de Hanomag 9442
  tekening van de Hanomag 9442  



Technische specificaties van de Hanomag 9442
Indienststelling 1923
Asindeling B
Dienstgewicht 32t
Wrijvingsgewicht 32t
Middelste gekoppelde aslast 16t
Lengte 8,09 mtr
Snelheid max. 40 km/u V / A
Vermogen 200 PSi
Tender -- / --
Kolenvoorraad 0,6t
Watervoorraad 3,5 m³


Alle voor spoor N verkrijgbare Hanomag 9442 locomotieven werden gemaakt door Arnold. Tweedehands is er nog wel aan te komen. De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018);
Arnold;
062 (haak koppeling), 064 (haak koppeling), 0224 (haak koppeling), 2241, 2242, 5502, 0220 (set)

Het model zit eenvoudig in elkaar en is door de beperkte ruimte moeilijk om te bouwen naar digitaal bedrijf. In analoog bedrijf is zonder speciale voorzieningen kruipsnelheid over de baan mogelijk. De ombouwbeschrijving naar digitaal bedrijf gaat nog uit van een oudere converter. Ook hier is wachten lonend omdat de digitale converters met de tijd steeds kleiner worden. Het is niet mogelijk om er ook nog geluid bij in te bouwen, daarvoor is de ruimte te beperkt.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machine in het echt presteerde. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen. Het prestatieoverzicht komt van een vergelijkbare machine omdat het gewoonlijk was om voor locomotieven met een asindeling A of B geen prestatieoverzichten te maken (uitzondering is de BR983), laat staan als deze in privaat beheer zijn.

Prestatieoverzicht van de Hanomag 9442 op basis van een vergelijkbare machine
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- 830 560 -- -- -- -- -- -- -- --
5 0/00 415 270 190 -- -- -- -- -- -- -- --
10 0/00 230 145 100 -- -- -- -- -- -- -- --
14 0/00 165 100 -- -- -- -- -- -- -- -- --
20 0/00 110 -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
25 0/00 85 -- -- -- -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Deze trein zou getrokken door de Hanomag 9442 locomotief op het vlakke industrieterrein ongeveer 35km/u kunnen halen, waarschijnlijk veel langzamer vanwege het ontbreken van een reminrichting!
revisie 29122018