Hanomag 9442Deze locomotief heeft altijd gereden op het industrieterrein van de Städtische Gaswerk Nürnberg en maar zeer zelden op het DRG spoor. De locomotief ontbeerde daarvoor de noodzakelijke reminrichting, deze was op het industrieterrein niet nodig. Daar werd geremd op de cylinders. Op het industrieterrein werd de lokomotief ingezet als rangeer lokomotief en werden zware tot zeer zware kolenwagons gerangeerd.
Alle voor spoor N verkrijgbare Hanomag 9442 locomotieven werden gemaakt door Arnold. Tweedehands is er nog wel aan te komen. De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018); Arnold; 062 (haak koppeling), 064 (haak koppeling), 0224 (haak koppeling), 2241, 2242, 5502, 0220 (set) Het model zit eenvoudig in elkaar en is door de beperkte ruimte moeilijk om te bouwen naar digitaal bedrijf. In analoog bedrijf is zonder speciale voorzieningen kruipsnelheid over de baan mogelijk. De ombouwbeschrijving naar digitaal bedrijf gaat nog uit van een oudere converter. Ook hier is wachten lonend omdat de digitale converters met de tijd steeds kleiner worden. Het is niet mogelijk om er ook nog geluid bij in te bouwen, daarvoor is de ruimte te beperkt. Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machine in het echt presteerde. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen. Het prestatieoverzicht komt van een vergelijkbare machine omdat het gewoonlijk was om voor locomotieven met een asindeling A of B geen prestatieoverzichten te maken (uitzondering is de BR983), laat staan als deze in privaat beheer zijn.
Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
revisie 29122018 |