Mijn BR89 is al een oudje. Het is een eenvoudig locomotiefje zonder verlichting. De ombouw is dus erg simpel, alleen de rijspanning van de sleepcontacten en de motorcontacten.
|
|
|
|
Onderaan zit een schroef, draai deze met een passende schroevendraaier los. De kap kan nu worden verwijderd en deze bestaat uit twee delen.
|
|
|
|
Goed zichtbaar is de lange schroef, de twee delen van de kap en het onderstel met motor van de locomotief. Over de motor contacten zitten een smoorspoel en een condensator gesoldeerd. Deze twee onderdelen moeten worden verwijderd.
|
|
|
|
Detailopname van de contactbrug. Goed zichtbaar zijn de smoorspoel (rood) en de condensator (zwart). De gele pootjes zijn van een veer die de koolborstels tegen het rondsel drukt. Zorg ervoor dat de gele isolatiekousen goed gemonteerd zitten omdat je anders kortsluiting kunt krijgen.
|
|
|
|
Onder de motor zit een plaatje koper die de motor aan een zijde met de sleepcontacten doorverbind. Dit plaatje moet worden verwijderd om het geheel potentiaalvrij te krijgen. Er is nog een andere oplossing, maar die is wat ingewikkelder en dan heb je isolatietape nodig. De motor zit met twee kleine schroefjes aan het chassis vast.
Mooi moment om de motor even goed schoon te maken en overtollig vet uit het chassis te verwijderen. |
|
|
|
Er blijven vier contacten over, twee contacten van de wielen en twee contacten van de motor. Alle niet benodigde draadjes kunnen dus van de ESU decoder worden verwijderd. Kijk zorgvuldig na dat er niet een draadje blijft zitten, het litze draad aan de decoder is bijzonder dun. De isolatie een stukje openknippen en omklappen, zodat je de draadjes los kunt solderen, kan ook. De decoder moet met de condensator onder worden gemonteerd (rode pijl). De grote condensator zorgt voor enige afstand op de open tandwielkast. |
|
|
|
De decoder komt te liggen in het rode raamwerk onder de ketel. Op die plaats zit in de ketel een klein uitsparing waar de ESU decoder net in past. De overgebleven draadjes voor de motor en de rijspanning moeten dus op de juiste lengte worden geknipt omdat je anders het overtollige draad niet kwijt kunt. Als dat klaar is kan de kap teruggeplaatst worden. Tijdens het sluiten goed opletten dat de decoder goed komt te liggen. |
|
|
|