Baureihe 64

Baureihe 64 is een locomotief met een asindeling 1'C1' en daarmee kon deze machine in beide richtingen even hard rijden. De locomotief had goede rijeigenschappen en met aandrijfwielen van 1500mm kon een snelheid worden behaald van 90km/u. Daarmee was deze locomotief ideaal voor het verkeer op de hoofdlijnen met zijlijnen. Door de hoge maximum snelheid werd daarmee het verkeer op de hoofdlijnen niet gestoord. De locomotief werd voornamelijk ingezet voor passagierstreinen maar werd ook gebruikt voor gemengde treinen.

Deze locomotief werd gezien als een soort moedermodel voor andere ontwikkelingen. Zeer veel onderdelen waren uitwisselbaar met andere locomotieven zoals Baureihe 24 en 86, maar ook met Baureihe 01, 02, 43, 44, 80, 81 en de 87. De locomotief is ontworpen voor de zijlijn en heeft een aslast van 15,2t. De prestaties van deze locomotief zijn opmerkelijk. In het vlakke land kon met een trein van 525t een snelheid van 80km/u worden bereikt. Op een 6 0/00 helling een trein van 425t met 50km/u.

Copyright mededeling Tekening van de BR64
  tekening van de Baureihe 64  



Technische specificaties van de Baureihe 64
Indienststelling 1928
Asindeling 1'C1' h2
Dienstgewicht 74,9t
Wrijvingsgewicht 45,5t
Middelste gekoppelde aslast 15,2t
Lengte 12,40 mtr
(vanaf BR64 368 12,50 mtr)
Snelheid max. 90 km/u V / A
Vermogen 950 PSi
Tender --
Kolenvoorraad 3t
Watervoorraad 9,0 m³


Zowel Fleischmann als Minitrix hebben meerdere modellen in het programma. Beide merken hebben een DRG uitvoering in het programma gehad en deze zijn alleen tweedehands te verkrijgen.

De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018);
Fleischmann;
2009 17 (set met 5(6) wagons), 7063, 8 7063
Minitrix;
12026, 12211

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 64
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- -- -- 732 526 382 -- -- --
5 0/00 -- 861 641 485 370 271 212 159 -- -- --
10 0/00 604 482 357 270 205 158 114 -- -- -- --
14 0/00 436 346 253 189 141 103 -- -- -- -- --
20 0/00 298 233 166 121 -- -- -- -- -- -- --
25 0/00 229 177 123 -- -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. De goederentrein kan op een helling van 10 0/00 nog 20km/u halen. De D-sneltrein kan op dezelfde helling nog 50km/u halen.