Mijn BR64 is al een oudje. De motor liep niet lekker en heb ik moeten vervangen. Er was een wikkeling doorgebrand. Ik heb het DB schild al weggehaald, er moeten DRG kenmerken op komen. Ben nu nog op zoek naar decals in de juiste maat en kleur.
|
|
|
|
De kap kan worden verwijderd door het keteldeksel voorzichtig te verwijderen. Daarachter wordt dan een schroefkopje zichtbaar. Met een juiste maat schroevendraaier kan de schroef worden verwijderd en kan de kap voorzichtig worden verwijderd.
|
|
|
|
De contactbrug kan eenvoudig worden verwijderd door deze onderaan van de nokken af te drukken met kleine schroevendraaier. Verwijder de lampjes aan de voor- en achterzijde.
Merk met een viltstift de bovenzijde van de motor. Verwijder de klemmetjes van de motor. Verwijder de motor. Tevens direct een mooi moment om de motor te reinigen.
|
|
|
|
Detailopname van de contactbrug. Goed zichtbaar zijn de smoorspoel en de condensator (dat ding met de groene streep). In het midden zit de veer voor de lamp van de achterverlichting. Dit contact is later nodig voor de gele draad van de verlichting.
|
|
|
|
Op de contactbrug zijn een condensator en een smoorspoel aanwezig. Verwijder deze twee onderdelen en bewaar ze goed voor eventueel de ombouw van digitaal naar analoog. Let erop dat de contacten niet beschadigen, het plastic kan slecht tegen hitte.
|
|
|
|
De wielen geven de stroom door via twee koperen lipjes onder de contactbrug. Een van die contacten op de contactbrug gaat direct naar de motor. Dit contact moet dus worden geïsoleerd van het koperen lipje. Dit contact zit op de foto rechts. Knip een stukje isolatieband op maat (zie foto's). Het moet de contacten isoleren en het mag niet zichtbaar zijn. Ik had meerdere pogingen nodig, voor als het bij jou niet in een keer lukt. |
|
|
|
Maak de contactbrug los en leg deze op de linkerkant. Hier zit een motorcontact dat boven begint en onder eindigt. Dit contact kan sluiting maken met het contact voor de wielen. Met een stukje isolatieband is dit te isoleren. |
|
|
|
Boven op de contactenbrug zit een verdiepte uitsparing. Knip een stukje dubbelzijdig plakband uit met precies de maten van die verdiepte uitsparing. Het dubbelzijdig plakband moet van het foam type zijn zodat de decoder nog enige bewegingsvrijheid heeft. |
|
|
|
Plak de decoder conform de foto op het stukje dubbelzijdige plakband. Zorg ervoor dat de condensator (rode pijl) naar boven en naar achteren wijst. De speelruimte is ongeveer een millimeter, dus voorzichtig even passen met de kap. De condensator valt precies in de ruimte achter de rameninzet en voor de kolenbunker. |
|
|
|
Knip een stukje isolatieband uit en wikkel het om het contact van de voorste lamp (zie rode pijl). |
|
|
|
Knip uit de koperplaat met een dikte van .002 een stukje koper ter grootte van het contact van de voorste lamp. Het plaatje moet iets korter zijn en er moet een klein soldeerlipje aan de onderzijde komen. Plak dit met een stukje dubbelzijdig plakband op voorste omwikkelde contact.
|
|
|
|
Test met het gewicht uit de locomotief of dit gewicht nog op zijn plaats kan worden geschoven en geen kortsluiting maakt. |
|
|
|
Plak aan de binnenzijde van het gewicht ter hoogte van het soldeerlipje van het nieuwe contact een stukje isolatietape. |
|
|
|
Soldeer alle draden van de decoder op de bestemde plaatsen vast. Test of de locomotief het goed doet. Meestal staan de decoders geprogrammeerd op locnummer 3. |
|
|
|
Als alles goed werkt kunnen de draden worden ingekort tot de gewenste lengte. Zorg voor speelruimte zodat bij het weer terug plaatsen van de kap de draden makkelijker goed zijn weg te werken. Test weer de locomotief. |
|
|
|