Baureihe 54

Deze Baureihe kent weer veel onderseries, de versie op deze pagina is de Baureihe 5415-17 en is ten opzichte van eerdere versies Baureihe 54 een machine die gebruik maakt van een hoger gelegen en 20% grotere ketel en dat vertaald zich in een hoger wrijvingsgewicht. Daarnaast is dit een zgn. "Heißdampf" machine, en door deze keuze liggen de prestaties tussen een G 3/4 N en een G 3/4 H ver uiteen.

  Helling Snelheid Treinmassa in t
  in 0/00 in km/u G 3/4 N G 3/4 H
    0 60   590 1000
    3 60   290   545
    5 60   200   400
    7 60   150   305
  10 40   265   390
  20 25   210   265



Copyright mededeling Tekening van de 54<SMALL><SUP>15-17</SUP></SMALL>
  tekening van de Baureihe 5415-17  



Technische specificaties van de Baureihe 5415-17
Indienststelling 1919
Asindeling 1'C h2
Dienstgewicht 61,4t + 43,6t
Wrijvingsgewicht 49,0t
Middelste gekoppelde aslast 16,4t
Lengte 17,50 mtr
Snelheid max. 65 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1040 PSi
Tender bay. 3T18,2
Kolenvoorraad 6,0t
Watervoorraad 18,2 m³


Minitrix heeft veel uitvoeringen van de BR54 in het programma gehad, echter slechts twee modellen uit het DRG tijdperk, actueel is nog een DB versie leverbaar. Ombouw naar digitaal is niet eenvoudig, de nieuwere versies hebben een NEM aansluiting.

De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018);
Minitrix; in de opsomming zijn ook de voormalige deelstaat-spoorwegmaatschappijen opgenomen.
51 1029 00(K.Bay.Sts.B.), 11029(K.Bay.Sts.B.), 11089, 12245(K.Bay.Sts.B.), 12308, 12348(K.Bay.Sts.B.), 12903(K.Bay.Sts.B.), 12904, 51 2903 00(K.Bay.Sts.B.), 51 2904 00

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de BR 5415-17
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- 1450 1000 -- -- -- -- -- --
5 0/00 -- 900 700 535 400 -- -- -- -- -- --
10 0/00 -- 500 390 300 220 -- -- -- -- -- --
14 0/00 -- 360 280 205 155 -- -- -- -- -- --
20 0/00 -- 240 175 135 -- -- -- -- -- -- --
25 0/00 -- 170 130 -- -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. De goederentrein zou getrokken door een BR 5415-17 locomotief op een helling van 10 0/00 niet zo ver komen en de trein moet worden opgedeeld. Op een iets minder steile helling van 8 0/00 kan deze trein met 30km/u omhoog worden getrokken.