Baureihe 17Baureihe 17 kent maar liefst twaalf versies. De reden voor zoveel versies lag gelegen in het feit dat de locomotief eigenlijk niet beviel. Er zijn 5 leveranciers/fabrieken geweest die dit model leverden in meerdere series. Ondanks het grote succes van de machine waren er twee eigenschappen die uiteindelijk geleid hebben tot vervanging door andere machines. De locomotief was ontwikkeld voor het vlakke land, een kleine helling had al dramatische effecten op de trekkracht en snelheid van de machine. Het hoge kolen verbruik maakte de machine in de modernere tijd niet economisch rendabel.Er is van alles geprobeerd om de nadelen weg te nemen, je kunt het haast niet zo gek bedenken of het is wel terug te vinden op een versie van de Baureihe 17. Hogere keteldruk, stroomlijning, kolen, kolenstof systemen, condenstender, 2 cylinders, 3 cylinders, 4 cylinders, cylinders met verschillende doorsneden, assen op verschillende afstand en zo gaat het maar door. De tabellen laten zien dat het een uitruil van prestaties is geweest, het uiteindelijke ontwerp kon niet meer mee in de toenemende vraag naar machines die èn snel waren èn veel trekkracht konden ontwikkelen. Dat al dat geprobeer niet voor niets is geweest bewijzen de latere ontwerpen. Ondanks de nadelen zijn er in de geschiedenis veel succes verhalen te vinden over deze machine.
Het is erg jammer dat er maar weinig versies van Baureihe 17 in schaal N verkrijgbaar zijn. Minitrix heeft de 172 en de 174 series in model uitgebracht. Een Baureihe 17 machine mag eigenlijk niet ontbreken op een periode II modelbaan. De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018); Minitrix; in de opsomming zijn ook de voormalige deelstaat-spoorwegmaatschappijen opgenomen. 51 1017 00(K.P.E.V.), 51 1050 00, 11017(K.P.E.V.), 11050, 11072, 12077, 12088(K.P.E.V.), 12831, 51 2077 00, 51 2088 00(K.P.E.V.), 11406, 12222, 12231(K.Bay.Sts.B.), 12600(K.Bay.Sts.B.), 12601 Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.
Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
|