Baureihe 03In 1923/1924 werd door de DRG de standaard sneltreinlocomotief BR01 met 20t asdruk geïntroduceerd. Echter door de slechte financiële situatie was er geen geld voor de uitbreiding van het netwerk voor de hogere asdruk. Een groot gedeelte van Duitsland was alleen geschikt voor 17,5Mp tot 18,5Mp asdruk en had alleen de BR17 ter beschikking die niet sterk genoeg was voor treinen met een gewicht van 500 tot 600 ton. De industrie werd uitgenodigd om met een voorstel te komen, opmerkelijk, omdat meestal de eigen afdeling VB de voorstellen leverde. Het project had als eis een 2'C1', 17,5 Mp asdruk, een 6,8mtr ketel en een totale lengte die het keren op 20mtr draaibrug toeliet. Er kwamen 7 voorstellen ter tafel, 4 vier-cylinder en 3 twee-cylinder ontwerpen. De twee-cylinder ontwerpen kwamen dicht bij het ontwerp van de eigen afdeling. Baureihe 030-2 is een feit. Aanvankelijk mochten de eerste machines niet harder dan 120km/u, pas na het wijzigen van de diameter van de loopwielen en aanpassing van de remmen kon de snelheid worden opgevoerd naar 130km/u. Enkele machines werden toegestaan om 140km/u te rijden.
Minitrix heeft de 030-2 series in model uitgebracht. De DRG modellen zijn allen vóór 2000 uitgebracht, nieuw in de winkel is dus erg onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Op beurzen kan het model zo nu en dan wel worden gevonden. Een Baureihe 03 machine mag eigenlijk niet ontbreken op een periode II modelbaan. De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018); Minitrix; 11432, 12615, 12830 Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.
Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
|