Het schaduwstation

Het schaduwstation is in eerste aanzet ontworpen met opstelsporen van gelijke lengte. Er zijn 8 opstelsporen met een lengte van 1498mm (groen) of meer voor goederentreinen. Vijf opstelsporen hebben een lengte van 1443mm (groen) of meer voor passagierstreinen. Een spoor heeft een lengte van 1354mm (groen). Er zijn dus in totaal 14 groen gekleurde opstelsporen. De blauw gekleurde opstelsporen hebben een minimale lengte van 1850mm en zijn voor de extra lange goederentreinen. Het langste deel is 2920mm, goed voor een trein van minimaal 40 wagons (2550 mm incl locomotief). In totaal zijn er drie sporen waarop minimaal 40 wagons kunnen worden opgesteld.

Er is een spoor waarop een trein bestaande uit 40 2-assige wagons, een voorspan locomotief (BR95 of BR96), een locomotief (BR41) en een duwer (BR95 of BR96) kan worden opgesteld, de treinlengte is dan maximaal 2770mm. Dit soort treinen doen het station niet aan en rijden of rondjes over de paradebaan of rijden over het passeerspoor door het station naar het bergtraject.

De geel gekleurde sporen zijn om door te rijden en het langste spoor meet 2790mm. Een trein kan dan in het schaduwstation een rondje maken, direct terug gaan naar de tussenlaag of gekeerd worden. Het laatste is van belang bij het op de baan rijden van treinen uit het train-safe transport systeem. De treinen kunnen dan gekeerd en in het schaduwstation geparkeerd worden. Het paarse spoor is voor de ongevallen trein en heeft een lengte van 1480mm. Het donkerblauwe gedeelte met een lengte van 2568mm bevat een Lux wielenreiniger, ik moet er nog over nadenken of ik het inbouw zoals getoond of dat het een eigen spoor krijgt op de werktafel. Het grijze stukje spoor is het programmeer spoor, ik weet nog niet of ik het op die plaats laat zitten. Ik heb rechts ook nog ruimte.

Copyright mededeling Schaduwstation van baanplan 2
 grotere versie, pagina sluit automatisch na 30 seconden


De laatste wijziging is dat het buitenste blauwe spoor aan de rechter onderzijde een doorrij functie heeft gekregen en dus geel gekleurd is. De aansluiting bij het steenrode wisselcomplex onderaan in het midden is gewijzigd. De nog bestaande blauwe opstelsporen zijn bij dit complex een aansluiting naar onderen verschoven. Het buitenste spoor en de bovenste aansluiting in het steenrode wisselcomplex geven aansluiting naar het kelderstation. Of ik deze aanpassing ga doorvoeren hangt af van of de ruimte tussen de vloer en het kelderstation voldoende is.

Copyright mededeling Schaduwstation van baanplan Z0-3c-peco-3-o30
 grotere versie, pagina sluit automatisch na 30 seconden


volgend onderdeel: het kelderstation

revisie 23122020