De tussenlaag met de helixen of spoorspiralenDe tussenlaag bestaat uit drie helixen en een dubbelsporig geëlektrificeerd parade traject van ongeveer 2 meter lengte. Het idee voor de elektrificatie van het paradetraject heb ik gekregen uit N-Bahn Magazin 6/2019. De twee keerlussen maken het mogelijk dat een trein ook zonder het schaduwstation met de locomotief voor kan terugkomen op het station op de toplaag. In de rechter helix is een omloop verlengd en komt uit in een viersporig traject. Dit geeft de mogelijkheid dat tegengestelde treinen elkaar kunnen passeren of dat een trein tijdelijk kan wachten voor doorgang. Er is ook een dubbelsporige verbinding tussen de linker en de rechter helix. Dit deel heeft een lengte van ruim 5 meter. Op de tussenlaag kan besloten worden waar een trein naar toe moet. Naar het schaduwstation, terug naar de hoofdbaan, naar het bergstation of gewoon rondjes rijden over het paradespoor. Dat laatste zal gebeuren met de elektrisch getrokken treinen, deze treinen kunnen niet naar het station of het bergstation omdat daar geen elektrificatie aanwezig is. In de laatste wijziging is in het groene spoor een wissel toegevoegd met een spoor naar de linker helix op de toplaag. Een trein die nu links uit het station komt en over het enkelspoor via de brug naar de tussenlaag gaat kan via deze afslag ongezien naar het schaduwstation en verder gaan.
Het gebruikte railcad programma gaat niet goed om met een helix die uit meerdere omlopen is opgebouwd. Als in de tekening de raileinden boven elkaar liggen kan het voorkomen dat er spontane verbindingen worden gemaakt met een hoger of lager gelegen omloop. Eveneens is het niet mogelijk om de hoogte goed af te lezen. In mijn ontwerp zat een omloop te veel. Deze heb ik er pas uit kunnen slopen door de helix compleet opnieuw te tekenen en een deel van de helix een eigen laag te geven. De helix is nu zo aangepast dat er ruimte is voor bovenleiding. Met het toenemen van de treinlengte heb ik in het viersporige traject in de verlengde omloop een kleine wijziging gemaakt. Er zijn twee wissels toegevoegd die het mogelijk maken om erg lange treinen te kunnen keren. Standaard kunnen treinen van 290cm lengte worden gekeerd, met de nieuwe toevoeging kunnen veel langere treinen ook nog worden gekeerd. Links van de Engelse wissel E1 zijn wissels W3 en W4 toegevoegd. Dit geeft de mogelijkheid om via de buitenste omloop een trein te laten binnenkomen. Deze gaat dan over wissel W1, de Engelse wissel E1, de wissels W3 en W4 en komt terug op de binnenste omloop via wissel W2 en de Engelse wissel (voor de helft zichtbaar). De lengte van de trein is nu niet meer afhankelijk van het 290cm lange rondje, maar strekt zich in principe uit tot de wissel bij mangat aan de linker onderzijde. Dit wissel geeft de verbinding met de enkelsporige baan die van de toplaag afkomt. Dergelijke treinen zullen niet voorkomen, maar een trein van 1800ton (dat zijn 60 twee assige wagons) behoort nu tot de mogelijkheden. Treinen van 1800ton zijn ongeveer 380cm lang, hebben twee locomotieven voorop en een duwer achterop, dat aansturen met iTrain gaat nog een hele uitdaging worden. Op een kwart van het binnenste gele spoor (paradetraject) ligt een Engels wissel, deze wordt door een 1800tons trein niet gebruikt omdat het groene spoor achter deze wissel toegang geeft tot het bergtraject en het station aldaar heeft ruimte voor lokaal verkeer en een paar schemelwagons, niet voor 60 wagons tellende treinen. Met het idee voor de elektrificatie van het paradetraject uit N-Bahn Magazin 6/2019 werd nog een manco ontdekt voor de treinenloop op uitsluitend het dubbelsporige paradetraject. Onderstaande twee afbeeldingen maken dat duidelijk. In de bovenste afbeelding kan spoor 3 (S3) vanuit het "westen" niet naar spoor 1 (S1) gaan. Andersom kan spoor 1 (S1) vanuit het "oosten" niet naar spoor 3 (S3). Het idee was te gaan naar het viersporige deel van de helix. Pas later is daar de mogelijkheid bij gekomen om rond te blijven rijden op de tussenlaag. Dat de aansluiting niet dubbelsporig werd uitgevoerd had te maken met dat het een trein per keer zou betreffen. Met het elektrificeren van het paradetraject zijn er twee elektrisch getrokken treinen die tegengesteld de rondjes rijden om dan te verdwijnen naar het keldertraject. Bij het volgen van dit traject kwam het manco naar voren. De wissel W1 is een stukje naar het "westen" verplaatst. Wissel W2 is naar spoor 1 (s1) verhuisd en de Engelse wissel E1 is toegevoegd op de oude plaats van wissel W2. Alles weer netjes aangesloten en in hoogte afgesteld. Het stijgings/dalingspercentage van een van de paarse sporen is dus toegenomen. volgend onderdeel: het schaduwstation revisie 23122020 |