De toplaag waar het allemaal gebeurdOp de toplaag staat het station, het locdepot, de goederen afhandeling, de drankfabriek, het bergstation met houtzagerij en de tram met een stukje stad. Op het paradespoor na zijn dit de zichtbare onderdelen. Al het andere is verborgen en speelt zich af onder de "tafel".Het station heeft een klassieke kap en vanwege de krappe ruimte is de ontvangsthal onder de sporen aangebracht. Het station heeft drie sporen en is geschikt om standaard D-treinen te ontvangen. Het station is kopstation voor treinen die niet verder gaan en een tussenstation voor de doorgaande routes in de bergen. Er is een passeerspoor voor doorgaande treinen die niet stoppen op dit station. Er is een locdepot met speciale locomotieven voor de bergtrajecten. De locomotieven kunnen als voorspan of als duw locomotief worden ingezet. Vanuit dit station is er nog een lokaal lijntje richting een bergdorp.
Dit is het baanplan ontwerp in Peco code 55 rails. De allerlaatste wijzigiging betreft het lokdepot. De gedachte plaats voor een magazijn en een kantoor/kantine met overnachting is geschrapt. Om toch deze voorzieningen te hebben is de draaischijf en de lokloods een klein stukje verplaatst. Ook is een lokloods geschrapt, het stookhok is verplaatst en de vrijgekomen ruimte is benut voor de nieuwe voorzieningen. Op de gedachte plaats zijn nu twee opstelsporen voor lokomotieven gekomen. Ik heb waarschijnlijk het voorbeeld van de Faller lokloods gevonden. Mijn idee blijkt in het echt ongeveer uitgewerkt. Ik heb nu mijn Arnold draaischijf ingetekend omdat deze nu ook digitaal is aan te sturen. Deze klassieke draaischijf toont beter dan de veel moderner ogende Fleischmann schijf. De bijbehorende aansluitrails zijn langer dan die van Fleischmann, dus het geheel is iets naar achteren geplaatst. De aansluitende sporen zijn voor het aansluitende deel opnieuw getekend. De wissel nabij de draaischijf is iets verplaatst. Het geheel is 2 graden tegen de klok in gedraaid om een aansluiting te krijgen met het Engels wissel. Dit was mogelijk door het spoor achter de locloods door een tunnel te laten lopen. Dit geeft minder problemen bij de berg en de destijds nog ingetekende brug die nu is geschrapt. Het rangeer terrein heeft twee ontvangstsporen (mosgroen) met een lengte van 1581mm, goed voor een volledige 600 tons trein met locomotief. Er zijn daarnaast nog vier sporen met een lengte van 1335mm oplopend tot een lengte van 1733mm (mosgroen). Hier kunnen gereed gemaakte goederentreinen worden opgesteld. De overige rangeersporen (geel) dienen voor het rangeren, opstellen en eventueel tijdelijk wegzetten van wagons.
Nu het bovenstaande baanplan ontwerp met schematisch de belangrijkste gebouwen. De beslissing over wel of geen drankfabriek zal pas genomen worden als ik deze toplaag ga opbouwen. Het station heeft onder de kap drie sporen van ongeveer een meter lengte. Achter de kap is een spoor aanwezig voor een volledige D-trein. Aan de rechterkant is het loc depot na de wijziging te zien.
Het bergspoor met station en houtzagerijHet bergspoor heeft aan het einde van de lijn een klein station met goederen afhandeling. Tegenover het station is een houtzagerij met spooraansluiting. Het maximum van drie schemelwagen combinaties per trein (DRG voorschrift) kan hier worden gerangeerd en eventueel worden opgesteld. Aan het einde van de lijn is een klein loc depot met voorzieningen voor stoom locomotieven en een rangeer diesel locomotief. De zagerij heeft onlangs een eigen kleine rangeer diesel locomotief aangeschaft. Deze lokomotief heeft zijn eigen kleine locloods gekregen die ook aan het einde van de lijn is te vinden.
volgend onderdeel: tram revisie 13062021 |