Het ontwerp en de eisenAls thema heb ik gekozen voor een (kop-)station in het middelgebergte met daarbij een middelgroot depot. Het station behoort nog tot het 18 tons netwerk, er is geen geld om dit traject ook aan te passen voor aansluiting op het 20 tons netwerk.Het (kop-)station bestaat uit een reizigers- en een goederen afhandeling. Er komen en gaan reizigerstreinen naar binnen- en buitenland. Het goederenverkeer bestaat uit het over en weer overnemen van goederentreinen. Voor de bergtrajecten zijn gespecialiseerde locomotieven benodigd. Ook worden treinen gesplitst en opnieuw samengesteld. Het geheel speelt zich af in de DRG periode. Dit is de tijd waarin stoomlocomotieven nog de hoofdrol hadden. Treinen hadden in het middelgebergte een maximaal gewicht van ongeveer 600 ton en een minimum gewicht van ongeveer 150 ton ivm de rendabiliteit. Grotere trein tonnages komen ook voor, echter dan moeten er meestal meer locomotieven worden ingezet. Een 600 tons trein bestaat uit maximaal 20 2-assige wagons (40 assen x 15 ton per as). Een 2-assige goederenwagon heeft een gemiddelde lengte van 6cm. Een 4-assige passagierswagon uit het DRG tijdperk heeft een gemiddelde lengte van 13cm. Een goederentrein met 20 wagons heeft een lengte van ongeveer 120cm. exclusief locomotieven. Locomotief met tender meet maximaal 15cm., een tenderlocomotief maximaal 10cm. Een goederentrein zal daarom een maximale lengte hebben van ongeveer 135cm. Met een treinlengte van ongeveer 120cm. kunnen D-treinen worden samengesteld van maximaal 8 wagons. Dit geeft de volgende eisen aan de modelbaan.
Het baanplan omvat de volgende onderdelen: baanplan, dit ben je nu aan het lezen. toplaag met station, het station is een imposant gebouw, achter het station een locomotiefdepot en op een lager gelegen gedeelte een goederenstation met opstelsporen voor goederentreinen. Hier worden ook het bergtraject met het bergstation besproken. tram, door Zaunkönig rijden trams, de volledige plattegrond. tussenlaag met paradespoor, de schakellaag waarin bepaald wordt waar een trein naar toe gaat met als extra een 20 tons dubbelsporig geëlektrificeerd paradetraject. het schaduwstation, geeft 22 opstelsporen met verschillende lengten om of standaard treinen of extra lange treinen te parkeren. Er zijn 5 sporen voor een extra rondje of een extra lange rit. Hier worden de treinen ook op de baan gezet en zijn er testfaciliteiten om locomotieven te testen. het kelderstation, geeft 6 extra opstelsporen en een extra superlange omloop. volledige baan in 3D, vanaf een vogelperspectief wordt de baan vanuit verschillende kanten bekeken met daarbij schematische bebouwing, terrein e.d. Hoe nu verder?Een van de laatste wijzigingen komt uit N-Bahn Magazin 6/2019 "Zeitreise vom Mittelgebirge zur Ostseeküste". Op deze baan is een klein deel geëlektrificeerd. Als je de plattegrond bekijkt blijkt dit zelfs een compleet aparte baan te zijn. Op de foto's op bladzijde 36 is het effect zichtbaar. Zo kwam ik op het idee dit ook op mijn baan uit te voeren met het paradetraject en dat deel behoort dan tot het 20 tons netwerk. Wat nu nog moet gebeuren is de afstand tussen de toplaag en het paradetraject te vergroten. In het gebruikte pakket wordt dat nog een hele klus. De eerste poging is inmiddels gewist. Het blijkt door de vele stijgingen en dalingen veel moeilijker te zijn dan gedacht. Enkele punten blijven vast staan omdat de tussenlaag en alles wat daar onder zit niet mee verhuisd in het hoogteprofiel. Het gaat om een grotere afstand tussen paradespoor en de toplaag en het bergtraject met station. Dit onderdeel zal moeten blijven wachten totdat ik mijn zolder beschikbaar heb en de zaak kan opmeten en uitzetten. Het zal dan duidelijk worden of de afstand tussen de toplaag en het paradetraject met nog eens 10cm kan worden verhoogd, dit ivm het schuine dak.Ik ga me nu concentreren op het testen van delen. Veel gehoord commentaar is dat het allemaal standaard is. Dat is niet waar. De lijn ligt in mijn plan op 20°, dat is dus bepaald niet de standaard afbuiging bij o.a. wissels. Een aantal wisselstraten liggen dicht bij elkaar. Er moet nog wel even uitgeknobbeld worden over hoe dat met de aandrijving en automatisering moet. Enkele trajecten zouden problemen kunnen geven, zoals de vele gebogen opstelsporen. Kan al het materiaal daar doorheen zonder elkaar te raken? Volgens de metingen in Scarm wel, maar het is toch wel erg handig dat ook even in het echt na te gaan. Enkele onderdelen in de bibliotheken van Scarm blijken namelijk niet correct. En zo zijn er meer van dat soort vragen. Ook loop ik tegen grenzen aan bij Scarm, maar een ander ontwerp pakket doet het helaas niet beter. Nog niet genoemd is de tafel of het houtskelet. Scarm geeft daar geen oplossing voor. Als je er één geheel van maakt weet je zeker dat het zonder slopen niet verplaatst kan worden. Dus ik moet ook gaan beslissen hoe ik dat ga oplossen, niet een makkelijk probleem.Waarschijnlijk wordt de baan opnieuw getekend in een pakket dat dit wel ondersteund, ik zit dan te denken aan Winrail. Voor het testen wordt een aparte testbaan gemaakt, deze baan is voor een deel een blijvertje omdat het mijn oude testbaan gaat vervangen. Bij het bouwen van deze testbaan loop ik tegen wat problemen aan die eigenlijk niets te maken hebben met het baanplan of de testbaan, maar alles met hoe goed je nog materiaal kunt kopen in de winkel, het wordt met de dag slechter. Ik moet dat eerst oplossen omdat het uiteindelijk wel meedoet met de ontwikkeling van de baan. Een van de vragen die beantwoord moeten worden is of je toekunt met 2 of 3 USB poorten. volgend onderdeel: toplaag met station revisie 23122020 |