OOt(z)-23 Oldenburg/Saarbrücken vierassige zelflossende kolen wagonEr zijn van de OOt Oldenburg/Saarbrücken vierassige zelflossende kolen wagon, later bekend als OOt(z)-23, tussen ca. 1927 en 1932 inclusief prototype 348 eenheden gefabriceerd. De wagons volgden met de vormgeving het profiel van de vrije ruimte en dit geeft de wagons het kenmerkende uiterlijk. De wagons zijn gebouwd voor het transport van kolen en cokes en de series tot 1933 waren uitgevoerd met klinknagels en stuurassen om het eigen gewicht zo laag mogelijk te houden voor een zo groot mogelijke lading. De rij eigenschappen waren niet bijzonder goed en de maximum snelheid was 50km/u. Na 1933 werden nieuwe wagons ontwikkeld met behulp van de lastechniek en draaistellen. Het eigen gewicht van de wagon bleef daardoor ongeveer gelijk. De OOt Oldenburg was voorzien van Scharfenberg koppelingen en treinen bestonden daardoor uitsluitend uit deze wagons. Het idee erachter was dat er sneller gerangeerd kon worden, alleen in de praktijk werden de treinen niet gesplitst. De Scharfenberg koppeling verdween na de oorlog omdat er een staaltekort was. De wagons kregen weer de haak en de koppelingsbeugel. Achteraf bezien was het idee voor de Scharfenberg koppeling onzin, omdat de tenderhaak het grootste gewicht te verwerken kreeg. De OOt Oldenburg reed in treinen met andere wagons van hetzelfde type en kwam niet voor in andere treinen, iets wat in model met de Arnold koppeling wel mogelijk zou zijn.
De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 07-2020); Brawa; Zonder remmershuis; 1800; 1801; 67031 Minitrix; Zonder remmershuis; 15127 revisie 20072020 |