3-assige G-type wagons

Over het algemeen wordt dit type wagon aangegeven met de tekening "pr II c 13". En daar stopt het, want zo ongeveer alle tekeningen, die ik heb gezien, zijn niet correct. De wagon lijkt aardig, maar de maten zijn elke keer een vreemde mix die vaak niet correct optelt. Om het nog erger te maken, aanduidingen met G, Gh, Gn, Glh, Gnl, Gnwl, Gml en mogelijk zijn er nog meer van dat soort combinaties voor deze wagon. Het geeft goed aan dat deze wagon niet alleen divers werd ingezet, maar ook dat deze wagon eigenlijk niet beviel. En dan heb je in 1934 er zo ongeveer nog 700 van. Het is wellicht handig om die letteraanduidingen uit de voormalige deelstaat-spoorwegmaatschappijen even op een rijtje te zetten.
  • G gesloten goederenwagon (twee en drie assig)
  • h wagon met verwarmingsleiding
  • l gesloten goederenwagon met tenminste 24m² laadoppervlakte, gesloten volume goederenwagon
  • m twee of drie assige wagon met minstens 15 ton, maar minder als 20 ton laadgewicht
  • n gesloten goederenwagon met luchtrem of luchtremleiding, stoomleiding of voorzien van een dergelijke inrichting waardoor de wagon bijzonder geschikt is om ingezet te worden als bagagewagon in sneltreinen of personentreinen
  • w minder als 10.000 kg belading
De lettercombinaties geven nu meer inzicht. De wagon was in eerste instantie ontworpen als bagagewagon of beschermingswagon. Het was bij de DRG verboden om passagiersrijtuigen direct achter de locomotief in te zetten. Verder moesten wagons die werden opgenomen in passagierstreinen voorzien zijn van handgrepen en doorlopende treeplanken. De eerste typen voldeden daaraan en hadden ook langere veerpakketten die deze wagons geschikt zouden maken voor een maximale snelheid van 100km/u. De beschermingswagon reed echter bijna altijd leeg mee en was voorin de trein gesitueerd. Dat gaf de nodige problemen omdat de middelste as slechts een aslast noteerde van 4,5t. Om ontsporingsgevaar te verminderen werd er ballast meegenomen, aanvankelijk 3t. Dit was een behoorlijke reductie op de laadcapaciteit. Ondanks deze maatregelen bleef de wagon bij hoge snelheden zeer onrustig rijden. Dit was de aanleiding om iets te doen aan de wagonlengte en de asafstanden. Het ballastgewicht werd in het onderstel opgenomen. Echter door de steeds verder toenemende snelheid van passagierstreinen werd de wagon niet meer geschikt bevonden om te dienen als beschermingswagon. Deze plaats werd nu ingenomen door de vierassige bagagewagons. Aanvankelijk verhuisde de wagon van de voorkant naar de achterkant van de trein om als bagagewagon mee te rijden. Maar door de onrustige loop werd daar uiteindelijk van afgezien. Het laadgewicht werd naar boven bijgesteld tot aan de grens van 15t, daarmee verviel de aanduiding "w". Het veerpakket werd vervangen door een standaard goederenwagon type pakket. Het ballastgewicht werd verwijderd. Na deze ombouw werd de maximale snelheid teruggebracht naar 65km/u en werd de wagon een normale goederenwagon.

Copyright mededeling Tekening van de 3 assige G-type wagon
  tekening van de 3 assige G-type wagon  


Technische specificaties van de 3 assige G-type wagon
Aanduiding Gnl / Gnwl / Gml (IIc13) Gnl / Gnwl / Gml (IIc13²) G / Gh / Gh 05 (IIc13 / IIc13²)
Assen 3 3 3
Wagongewicht 13.200 16.070 (IIc13) 12.600 / (IIc13²) 11.200
Belading 10.000 kg 6.000 kg 15.000 kg
Draagvermogen 10.500 kg 6.300 kg 15.750 kg
Afmetingen zie tekening (maten in mm)
Snelheid max. 100 km/u max. 100 km/u max. 65 km/u


De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 02-2020);
Fleischmann;
Met remmershuis; 8341 06 K; 8380 K; 8380 02 K; 8380 03 K; 81 8380 K; 8381 K; 8809 03 K (K.P.E.V.); 8810 12 K (K.P.E.V.); 8818 10 K; 85 8827 K (K.P.E.V.); 8887 K (K.P.E.V.); 8889 K (K.P.E.V.)
Minitrix;
Met remmershuis; 13269 K (Bayern); 13413 K (Pfalzbahn); 13800 K (K.Bay.Sts.B.); 13830 K; 15018 K (Meckl. Schwerin); 15062 K (K.P.E.V.); 15113 K (Bayern); 15681 K; 15768 K (K.Bay.Sts.B.); 15953 K (K.Bay.Sts.B.)


revisie 22022020