A9 groot volume gesloten goederenwagon

De A9 groot volume gesloten goederenwagon is het begin van de ontwikkeling van grotere gesloten goederenwagons. Het meest opvallende is de ronde vorm van het dak. De wagon is langer dan de standaard G10 en geschikt voor vervoer van goederen met een grote afmeting. Van dit type zijn vanaf 1914 ongeveer 5.600 stuks gefabriceerd. De wagon werd gebouwd met remmershuis en handrem, zonder remmen, met dak ontluchters en met ramen.

Copyright mededeling Tekening van de A9 groot volume gesloten goederenwagon met handrem
  tekening van de A9 groot volume gesloten goederenwagon met handrem  



Technische specificaties van de A9 groot volume gesloten goederenwagon
Aanduiding Dresden
Assen 2
Wagongewicht
zonder handrem
met handrem

11.220 kg
12.450 kg
Belading 15.000 kg
Draagvermogen 17.500 kg
Afmetingen zie tekeningen
Snelheid (geldig vanaf 01-10-1928)
zonder remmen
met remmen

max. 35 km/u
max. 65 km/u


Copyright mededeling Tekening van de A9 groot volume gesloten goederenwagon zonder handrem
  tekening van de A9 groot volume gesloten goederenwagon zonder handrem  



Gezien het aantal gefabriceerde eenheden kan deze wagon voorkomen op een epoche II baan, het zal dan gaan om enkele stuks omdat de G10 de standaard wagon is. De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 04-2017);
Fleischmann; in de opsomming zijn ook de overgenomen lokale spoorwegen opgenomen met soms andere districtsaanduidingen.
Zonder remmershuis; 8308 K
Met remmershuis; 7898 K (K.P.E.V.); 8883 K (K.P.E.V.); 83 8307 K (Bierwagen); 8309 K; 8307 K ("Lebende Fische"); 85 8307 K (Brückenüberprüfungswagen)

revisie 23042017