A5 Langhout transportwagon met draaibare houderEr zijn van de A5 Langhout transportwagon met draaibare houder tussen 1912 en 1925 ongeveer 8.200 eenheden gefabriceerd. De A5 Langhout transportwagon met draaibare houder kent een aantal varianten; met handrem en een remmershuis en geen remmen. De wagon werd gebruikt voor vervoer van goederen die door hun lengte niet in andere wagons vervoerd konden worden. Bijna alle goederenwagons zijn een verdere ontwikkeling van de Pruisische wagons. De A5 Langhout transportwagon met draaibare houder is echter een verdere ontwikkeling van de Bayerische wagon conform tekening 345. Er is gekozen voor de Bayerische wagon omdat deze ook enkel inzetbaar waren. Het Pruisische ontwerp was alleen gepaard inzetbaar. Al in 1934 bouwde de DRG deze wagons om tot X-wagons (X Erfurt / X 05) omdat de vraag voor transport met deze wagons sterk terugliep.
Dit type wagon mag op banen met houtverwerkings industrie in Epoche II niet ontbreken. Gezien het aantal beschikbare eenheden niet in grote aantallen. De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 01-2020); Arnold 4479 Fleischmann; in de opsomming zijn ook de overgenomen lokale spoorwegen opgenomen. 7811 04; 7883 (K.P.E.V.); 7891 (K.P.E.V.); 8223; 8223 K (twee uitvoeringen); 8223 01 (K.Bay.Sts.B.); 8814 (K.P.E.V.); 8831 (K.P.E.V.) Lima; in de opsomming zijn Italiaanse wagons uit epoche III opgenomen, echter de wagons hebben geen kenmerken en kunnen doorgaan als wagons van na het ontwerp A5 (H 20)(epoche I/II). De wagons zijn uit de produktieperiode 1967-1977 en hebben niet het detailniveau van Fleischmann. 482; 483; 320482; 320483 Roco; in de opsomming zijn wagons uit epoche III opgenomen, echter de wagons hebben geen kenmerken en kunnen doorgaan als wagons van na het ontwerp A5 (H 20)(epoche I/II). De wagons zijn slecht gedetailleerd, van matige kwaliteit, hebben geen goede loopeigenschappen en zijn uit de produktieperiode 1972-1984. 2300; 2312; 25021 revisie 26012020 |