Vierassige ketelwagon, type Krupp bouwjaar 1922Ten opzichte van de standaard wagontypen die eigendom zijn van de DRG, zijn er ook specialistische wagons die wel door de DRG worden onderhouden, maar eigendom zijn van private ondernemingen. Dergelijke wagons zijn te herkennen aan het teken [P]. De wagons werden door de private ondernemingen per stuk of in kleine series besteld bij de gebruikelijke wagonfabrieken en daarvan werd niet altijd alles goed gedocumenteerd. Er is dus veel niet bekend over ketelwagons.Er zijn van type Krupp bouwjaar 1922 vier ketelwagons gemaakt met gecombineerde stuurassen. In 1925 en in 1928 werden nog eens in totaal 14 stuks gebouwd. Er waren niet meer dan deze in totaal 18 vierassige ketelwagons met gecombineerde stuurassen in Duitsland. De reden dat men gekozen had voor stuurassen in plaats van draaistellen had te maken met de netto lading die de wagon kon vervoeren bij gelijkblijvende asbelasting. Met stuurassen kon men meer lading meenemen dan als de wagon was uitgevoerd met draaistellen. Pas bij de invoering van de lastechniek kon men het wagongewicht omlaag brengen. De gecombineerde stuurassen reageerden gelijk het een wagon was met slechts twee assen. De laatste drie wagons zijn tot 1973 in gebruik gebleven. In eerste aanvang waren de wagons voor het vervoer van teer(producten), echter de fabrieken werden een voor een overgenomen zodat het niet duidelijk is of deze wagons ook ingezet zijn voor het vervoer van andere olieprodukten. Of de ketelwagons economisch rendeerde valt nog te bezien, het overgrote deel van het DRG netwerk, vooral op industrieterreinen, kon niet meer aan dan 15 ton per as. Als je dan gaat rekenen kom je uit op een netto lading van ongeveer 35.000 kg. ipv de opgegeven 50.000 kg.
De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 12-2018); Brawa; Zonder remmershuis; 1940 (set van 3 wagons), 1943, 67053, 67059, 67070, 67075 revisie 28122018 |