Wijzigingen

  • 13-06-2021, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Het baanplan is gewijzigd.
      • In de toplaag is het locomotief depot gewijzigd. De gedachte plaats voor een kantoor/kantine met overnachting voor locomotief personeel en een onderdelen magazijn blijkt niet optimaal en is eigenlijk te klein. Vooral een onderdelen magazijn is bij de model leveranciers een manco. Om toch deze voorzieningen in het locomotief depot te houden heb ik de locomotief loods 30 graden met de klok mee gedraaid. De locomotief loods van Arnold en het stookhok zijn naar de andere zijde van de grote locomotief loods verhuisd en zijn daarbij aangepast. De grote locomotief loods is van 10 loodsen teruggebracht naar 9. De vrijgekomen plaats wordt ingevuld met de aangepaste Arnold loods met twee sporen. Achter deze loods is het stookhok gekomen en het gebouw voor kantoor/kantine met overnachtings mogelijkheden. De kleinere loods van de Arnold loods is aan de rechterkant gedacht. Het sporenplan van de draaischijf is op de nieuwe situatie aangepast. De oude plaats van het kantoor/kantine en onderdelen magazijn is ingevuld met twee opstelsporen om de ruimte te vullen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 09-01-2021, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Nieuwe pagina toegevoegd met gegevens en tekeningen van de 2-assige Gr Kassel gesloten goederen wagons.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 01-01-2021, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Het baanplan is gewijzigd.
      • Het kelderstation is een nieuwe ontwikkeling die er gaat komen als blijkt dat ik ter plekke onder de baan door kan komen voor de ruimte achter de baan. Daarbij heb ik onvoldoende gekeken naar de mangaten. Daarom heb ik een tweede versie van het kelderstation gemaakt waarbij er geen helix wordt toegepast maar gewoon een grote omloop. Voordeel bij de omloop is dat de helling eenvoudiger is te maken en de stijging/daling minder is dan bij de helix. Het rechter mangat heeft nu aan de linker kant van het mangat meer ruimte om in het mangat te kruipen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 23-12-2020, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Het baanplan is gewijzigd.
      • In de toplaag is het locomotief depot gewijzigd. De gedachte plaats voor een kantoor/kantine met overnachting voor locomotief personeel en een onderdelen magazijn blijkt niet optimaal en is eigenlijk te klein. Vooral een onderdelen magazijn is bij de model leveranciers een manco. Om toch deze voorzieningen in het locomotief depot te houden heb ik de locomotief loods 30 graden met de klok mee gedraaid. De locomotief loods van Arnold en het stookhok zijn naar de andere zijde van de grote locomotief loods verhuisd en zijn daarbij aangepast. De grote locomotief loods is van 10 loodsen teruggebracht naar 9. De vrijgekomen plaats wordt ingevuld met de aangepaste Arnold loods. Achter deze loods is het stookhok gekomen en het gebouw voor kantoor/kantine met overnachtings mogelijkheden. Het sporenplan van de draaischijf is op de nieuwe situatie aangepast.
      • In de tussenlaag is in het groen gekleurde spoor een wissel opgenomen met een aftakking naar de helix van de hoofdbaan aan de linker zijde. Dit is het enkelsporige bergtraject. Nu kunnen treinen dus ongezien naar het schaduwstation. Dit is nodig om meer ruimte te hebben op het paradespoor en de trein passeert nu niet twee maal.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
    • Door de ontstane situatie met covid-19 en het verplicht thuiswerken maak ik heel veel meer uren achter de computer dan ervoor. Ik heb s'avonds geen energie meer om nog weer achter de computer te kruipen voor mijn hobby's. Bovenstaande was al langer beschikbaar, maar het kwam maar niet tot het bijwerken van de homepage. Dus wederom veel vertraging in het ontwikkelen van mijn plan.
  • 31-07-2020, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Het baanplan is gewijzigd.
      • In de toplaag is bij het onderste gele spoor een wissel toegevoegd met een stukje spoor. Dit lost een paar problemen op met bevoorrading van kolen en het laden van locomotieven. Er is een kleine mobiele kraan aangeschaft voor het laden en lossen.
      • In het bergtraject is nabij het station een meegebogen wissel toegepast om de lengte van de opstelsporen voor de schemelwagons en rongen wagons te vergroten. De sporenloop is hierdoor verbeterd. De R1 van de meegebogen wissel kan op deze plaats omdat het een industriespoor betreft en verder heeft geen enkele locomotief op dit traject er moeite mee.
      • In de tussenlaag zijn op het viersporige deel bovenin twee wissel toegevoegd. Dit maakt het mogelijk om extreem lange treinen veilig te kunnen keren. Aan de onderzijde van het viersporige deel is een wissel verplaatst en een Engels wissel toegevoegd. Dat laatste was nodig om twee treinen onafhankelijk over de paradebaan te kunnen laten rijden. De paradebaan wordt geëlektrificeerd en daarmee wordt dit een 20tons traject. De tussenlaag is voor de presentatie in Scarm ontdaan van de tunnelportalen waardoor de kleuren niet gedimd worden en een en ander beter is te volgen. De tunnelportalen zijn er later met een tekenpakket er weer ingezet.
      • Het schaduwstation kent nu twee situaties. De eerste is de oude situatie. De tweede situatie is dat als ik onder het laagste niveau van het kelderstation kan kruipen er een wijziging komt in het linker onderste spoor en in de bovenste afbuiging van de "steenrode" wisselstraat ergens in het midden. Deze twee gaan dan de aansluitingen vormen met het kelderstation. De resterende sporen in de linker onderhoek zijn daarvoor bij de "steenrode" wisselstraat opnieuw aangesloten, ze zijn een aansluiting naar onderen verschoven.
      • Het kelderstation is een nieuwe ontwikkeling die er gaat komen als blijkt dat ik ter plekke onder de baan door kan komen voor de ruimte achter de baan. Het kelderstation is een schaduwstation onder het schaduwstation en gepositioneerd in een dode hoek onder de baan. Op deze smalle baan is plaats voor 6 extra opstelsporen met een standaard lengte en een doorrij traject. Er zijn twee ontwerpen.
      • De pagina's met oude ontwerpen zijn weggehaald.
      • De pagina over het baanplan is opgesplitst in de lagen met een eigen pagina en menustructuur.
    • Nieuwe pagina toegevoegd met gegevens en tekening van de OOt(z)-23 Oldenburg/Saarbrücken vierassige zelflossende kolen wagon.
    • Bij de De tips en trucs pagina's is een nieuw onderdeel "van Fleischmann naar Peco" gekomen. Op deze pagina staan de onderwerpen over Peco uit de verdwenen pagina's "oude ontwerpen".
    • De pagina over Scarm is aangepast en geupdate met ervaringen met het pakket.
    • De menu structuur is gewijzigd, deze is nu eenvoudiger te onderhouden en aan te passen aan nieuwe situaties.
    • Alle wijzigingen van voor 2019 zijn op deze pagina verwijderd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 23-02-2020, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Nieuwe pagina toegevoegd met gegevens en tekening van de Stalwagon GGvwehs.
    • Nieuwe pagina toegevoegd met gegevens en tekening van de 3-assige G-type wagons.
    • De pagina over A2 Gesloten goederen wagon is geupdate.
    • De pagina over A5 Langhout transportwagon met draaibare houder is geupdate.
    • De pagina over A11 twee assige platte wagon is geupdate.
    • Menu structuur aan de nieuwe situatie aangepast.
    • De boekenlijst is geupdate omdat in Houten er weer wat gevonden is.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.