• 09-12-2016, de volgende wijziging is doorgevoerd;
    • Wielenreiniger Lux ingebouwd.
      • In het schaduwstation had ik linksonder nog ruimte. Daar heb ik nu een spoor gelegd met aan de bedieningszijde een Lux wielenreiniger. Het spoor is rondgaand zodat een trein meerdere keren over de reiniger kan rijden. In het bestaande traject zijn kleine wijzigingen doorgevoerd om dit mogelijk te maken. Het is nog niet definitief, ik wil er nog over nadenken.
    • Tekening aangepast aan nieuw ontwerp.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 03-12-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Wijziging plaats seinhuis toplaag station.
      • Het seinhuis stond eerst in de hoek voorbij de boog aan de linkerkant van het station. Het seinhuis is verplaatst naar de hoek bij het viaduct aan de binnenbocht. Er kan nu een trappetje van de straat naar het hogere niveau worden gemaakt en vanuit het seinhuis kan men ook makkelijker naar het station.
    • Wijzigingen tramlijn.
      • Linksboven de steunmuur aangepast en laten meebuigen met de rails mee. Daardoor ontstond er een hoekje waar nu een halte is gerealiseerd voor de tram. Er kunnen nu dus twee trams tegen elkaar in over de tramlijn met als kruising de halte.
      • De halte bij het station zo aangepast dat de tramrails gelijke lengte hebben. De aansluiting naar rechterzijde genormaliseerd en strakker gelegd. Daardoor kunnen er nu in de arcade winkels en opslag worden gevestigd.
      • Schaduwstation tramlijn gelijk gemaakt aan halte tramlijn bij het station. Op deze manier passen dezelfde trams in dezelfde volgorde onderling. Railplan erop aangepast.
    • Tekeningen aangepast aan nieuw ontwerp.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 19-11-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Langere Peco wissels ingebouwd deel 2.
      • Wat ik in de hoofdbaan kon doen, kan ik ook doen op het goederen emplacement. Ook daar zit ruimte rondom de wissels. De wisselmodellen SL-E391F en SL-E392F zijn vervangen door SL-E395F en SL-E396F. Dat kon dankzij dezelfde afbuighoek. Eén wissel is niet vervangen, omdat dit vanwege de ruimte niet kon. De wissels in het locdepot zijn ook niet vervangen, de ingreep is daar te groot en heeft te veel consequenties voor het sporenplan. Daar hoeven ook geen lange superslanke wissels te liggen omdat daar over het algemeen stapvoets wordt gereden. Ook nu weer een wijziging die alleen goed zichtbaar is als je het oude plan er naast of er onder legt.
      • Tekeningen aangepast aan nieuw ontwerp.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 18-11-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Langere Peco wissels ingebouwd.
      • Het plan nogmaals bekeken. Het ziet er goed uit, maar ik wilde wel eens weten of ik langere wissels van Peco kon toepassen. De toplaag is standaard uitgevoerd met SL-E391F en SL-E392F. In de hoofdbaan met het station zit nog ruimte tussen de wissels. De wissels SL-E395F en SL-E396F zijn niet heel veel langer (maar 14 mm over de totale lengte) dan de standaard ingebouwde Peco wissels en hebben dezelfde afbuighoek. Dus een poging gedaan en na een goed uurtje waren alle wissels in de hoofdbaan vervangen door het langere model. De aanpassingen vielen heel erg mee, er zijn wat zaken verschoven. Dus weer een wijziging die alleen goed zichtbaar wordt als je het oude plan er naast of er onder legt. Het langste model is geen optie, het verschil in lengte is te groot en de afbuighoek is kleiner.
      • Tekeningen aangepast aan nieuw ontwerp.
    • Nog niet zichtbaar. Er wordt getest met een Busch Hof motorunit. De motorunit wordt voorzien van een decoder. In de huidige testopstelling wordt de motorunit voorbereid om op een standaard DCC signaal te rijden. Ook hier weer vertraging omdat ik niet de juiste leds te pakken kon krijgen. Wordt vervolgd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 16-09-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Het probleem van 1,5mm...
      • Aan de rechtkant van het station, bij het einde van het dubbele spoor, is een wissel en een boog ingetekend. Ik heb met het ontwerpen niet gekeken naar de afstand omdat het spoor afkomstig was van de wissel-kruising-wissel combinatie van Peco. Voor rechtdoor klopt de railafstand, voor afbuigend is dat een ander verhaal. Ik heb het langste rijtuig in mijn database opgezocht en dit rijtuig valt in voertuiggroep B. Conform NEM112 kwam ik 1,5mm te kort in de boog. Oef! De oplossing is gerealiseerd door het stukje recht voor het wissel te verlengen met ongeveer 1,5cm. Echter alles wat daarna komt schuift dan leuk op, dus het gehele station moest voor ongeveer de helft op de schop. Dat is dus gebeurd. Er zijn veel zaken verschoven. Het resultaat is zelfs zo dat het amper opvalt. Je moet een oude en een nieuwe tekening over elkaar leggen om het verschil te zien. Nu kunnen weer twee treinen elkaar tegelijktijd passeren.
      • Pagina over baanplan aangepast, optie eruit gehaald omdat deze nu verwerkt is in de tekening. Tekeningen aangepast aan nieuw ontwerp.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 30-07-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Op 28-03 schreef ik dat ik uitgetekend was, niet dus....
      • Het railplan van het Bergdorp met de houtzagerij was krap en de treinbewegingen een aardige puzzel. Ik had het zo gelaten omdat er met Fleischmann rail geen andere oplossing mogelijk was. Echter het plan is nu getekend met Peco code 55. Door de langere wisselbouw zou je denken dat dit zo blijft. De uitleg van Karl Ulrich Müller gaf een oplossing waar ik niet direct aan heb gedacht. De Peco code 55 wissels beginnen en eindigen met een stukje recht. En dat stukje recht gaf de oplossing. De eerste wissel van het berg emplacement is vervangen door een drieweg wissel. De trein komt binnen over een boog naar rechts. Via een klein stukje recht rijd de trein dan het wissel op. Het naar links afslaande spoor eindigt met een stukje recht met daarachter een boog naar rechts. Door de geïntegreerde stukjes recht ontstaat er geen boog, tegenboog, boog combinatie met mogelijk bijbehorende problemen. Aan de linkerzijde van het emplacement is ook een drieweg wissel opgenomen, een tenderlocomotief op het stationsspoor kan nu naar de bevoorrading rijden en daarna via het omloopspoor weer kop maken. Deze variant is nu doorgevoerd als optie.
      • Ik heb weer drie 3D tekeningen gemaakt van hoe het er ongeveer gaat uitzien als alles klaar is.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 28-03-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Op 20-03 schreef ik dat ik uitgetekend was, niet dus....
      • Ik vond de tussenlaag door de werking van de tunnelportalen in Scarm niet uitblinken in duidelijkheid. De kleuren worden minder helder ter aanduiding dat het om een tunnelsectie gaat. Ik heb tijdelijk deze status opgeheven en later met een tekenpakket de portalen er alsnog ingetekend. Resultaat is nu een afbeelding die veel duidelijker is. Ehhh, ik kon het niet nalaten nog eens wat te proberen... Dat probeersel is nu een groene sectie van de buitenste linker helix omloop naar de wisselsectie aan het einde van het paradespoor bij de rechter helix. Deze wisselsectie is niet zichtbaar. Doel van dit stukje rail is om niet heen en weer te hoeven gaan over het paradespoor, het enige zichtbare deel van de tussenlaag. Een trein naar het bergdorp zou tweemaal zichtbaar zijn op het paradespoor, een keer van west naar oost en een keer omgekeerd. Nu kunnen de omlopen via dit spoor gaan, zodat de trein of helemaal niet of èèn keer over het paradespoor gaat. Het stijgings- of dalingspercentage ligt op 3%, tijdens de bouw mogelijk nog verder naar beneden te krijgen bij het fijn afstellen van de helixen. Dit percentage is fors, maar het gaat ook om het bergspoor en daar rijden geen lange treinen over, het maximum tonnage is 170 ton, dat zijn 5 tot 6 twee-assige volgeladen goederen wagons of maximaal 3 schemelwagen combinaties conform DRG voorschriften. En deze treinen worden dan getrokken door een BR94, BR95 of BR96. Vooral de BR95 en de BR96 hebben genoeg vermogen en gewicht.
      • Alle treinbewegingen zijn nu te maken, dus nu echt uitgetekend. Er zijn wel weer tekeningen gemaakt, maar die bevatten hoogtematen, stijgingspercentages en blokaanduidingen. Ook wordt nu gekeken naar waar er seinen moeten komen. Met een leverancier van bouwpakketten ga ik proberen om enkele ontbrekende seinen voor een deel te maken. Eens zien waar we uitkomen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 20-03-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Ik was dus nog niet uitgetekend....
      • In het schaduwstation heb ik het keerspoor anders getekend. In het eerste ontwerp is een drieweg wissel gebruikt. Deze is vervangen door normale wissels. Om deze reden zijn de opstelsporen rechtsonder iets ingekort. Het keerspoor loopt nu langs de wisselstraat ipv erop aan te sluiten. Dit geeft het voordeel dat nu ook de langste trein eventueel gekeerd kan worden.
      • De opstelsporen en het rangeerterrein hadden bij enkele sporen de lengte in de rails staan. Dat was toch lastiger te lezen dan eerst gedacht. Alle maten staan nu boven de rails waar de maat betrekking op heeft. Tevens heb ik het station voorzien van maten.
      • Alle treinbewegingen zijn nu te maken, dus uitgetekend. Alleen uit de test komende problemen worden verwerkt.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 12-03-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina met baanplan 4 is verhuisd naar "oude ontwerpen".
    • De pagina baanplan is nu gewijzigd en bevat het finale ontwerp. Voorlopig ga ik me op dit ontwerp concentreren met testen e.d. Waar ook nog naar gekeken moet worden is waar er seinen moeten komen en wat voor het gegeven tijdperk gangbaar was. Alle info heb ik, maar bij elkaar is dat nog een behoorlijke studie.
    • Ik was dus nog niet uitgetekend....
      • De trambaan is nu getekend met Busch H0f rail. In een prijsvergelijking viel het op dat uitgevoerd met N-Tram rail het geheel wel erg veel duurder werd. Daarnaast had ik veel N-Tram delen gebruikt die wel genoemd zijn in de prijslijst, maar geen prijs hebben. Dus nog niet leverbaar. Er is een verschil tussen de twee merken, maar uiteindelijk minder dan gedacht en ik kon met Busch H0f sneller een aansluiting krijgen. Er moeten wel railsegmenten worden ingekort, maar minder extreem als bij N-Tram. En omdat RailNScale prachtig gereedschap heeft ontwikkeld is het niet hebben van een kant en klare straat, zoals bij N-Tram, geen bezwaar meer.
      • In het schaduwstation zat ik nog met de vraag van hoe de treinen te parkeren als ze op de baan worden gezet vanuit het Train-Safe systeem. Door de wijziging van de aansluiting rijden de treinen de verkeerde kant op. Ik heb de oplossing gevonden in een keerspoor rechtsonder. Het spoor heeft een gele kleur. Dit spoor was in een aantal versies eerder ook al getekend als opstelspoor. Alleen bij de steenrood gekleurde wisselstraat midden onder had ik problemen. Ik kreeg het daar niet goed en heb het spoor toen laten vervallen. Ik had deze oplossing toen niet bedacht terwijl ik dit probleem toen ook al had. Dus weer een bewijs om niet te snel over te gaan tot het bouwen van je baan om er nog eens rustig naar te kijken.
      • Zoals het er nu naar uit ziet waarschijnlijk uitgetekend, met het aanbrengen van wisselaandrijvingen en seinen zou ik mogelijk het tram spoor aan de noordzijde meer naar binnen moeten halen. Er is mogelijk nu een conflict met het spoor erboven als daar seinen worden geplaatst. Viessmann seinaandrijvingen zijn 65mm hoog en er is maar 40mm ruimte. Dit is geen ontwerp fout, onder het station is het leeg. Alleen een tram kan er onder door, voor treinen is het te laag.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 22-02-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over baanplan 4 is aangepast;
      • Alle afbeeldingen zijn bijgewerkt naar de laatste stand en naar mijn (voorlopige) keuze.
      • Het schaduwstation heeft een uitbreiding gekregen van vier sporen in de zuid-oost hoek. Nu kunnen ook iets langere treinen dan de gedachte standaard van max. 150cm totale treinlengte gestald worden.
      • Zoals het er nu naar uit ziet eindelijk uitgetekend!
    • Op de beurs enkele interessante boeken weten te bemachtigen die voeding kunnen geven aan enkele pagina's. Er wordt nu gestudeerd over hoe dat het beste kan worden opgepakt.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 14-02-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over baanplan 4 is aangepast. In het menu is de volgende pagina opgenomen;
      • locdepot en ringlocloods: door het toevoegen van een wissel zijn het aantal sporen met een aansluiting op de draaibrug met 1 spoor teruggebracht. De vrij scherpe bogen uit de andere varianten zijn verdwenen. Er is op deze variant nog een variant gemaakt waarbij het aansluitende spoor met de wissel nog eens 7.5° naar het noorden opschuift. In deze variant wordt de brug recht aangereden. Alleen de aansluiting naar het stationsemplacement is dan nog uitgevoerd als boog (R236).
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 07-02-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over baanplan 4 is aangepast. In het menu zijn de volgende pagina's opgenomen;
      • rangeerterrein: in de zuid-west hoek ligt een rangeerterrein rond de goederenloods. Er is een ontwerp met drankfabriek Dujardin en er is een ontwerp voor andere invulling zoals bijvoorbeeld een vee afhandeling.
      • locdepot: ten noorden van het station is het locdepot. Er zijn drie varianten, waarbij de middelste variant de voorkeur heeft. Had niet gedacht dat ik de variant met twee engelse wissels in Peco code 55 kon maken, dus wel. Dit is de derde variant.
      • ringlocloods: de draaibrug heeft aansluitingen op 7.5° en je zou verwachten dat dit geen problemen geeft. Sommige aansluitingen bleken niet haalbaar omdat bogen anders te scherp zouden worden. Resultaat is een tweede variant waarin een locloodsdeel is opgeofferd. Ik heb nog een mogelijkheid gezien in het locdepot, alleen deze moet nog geprobeerd worden of dat zo ook is te tekenen cq uit te werken.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 24-01-2016, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina's over baanplannen is aangepast.
      • De pagina "baanplan" is aangepast aan de nieuwe situatie.
      • Baanplan 4 wordt (voorlopig) aangehouden als het te bouwen ontwerp.
    • Er is een nieuwe pagina gemaakt met de oude ontwerpen en eigen uitleg, dit zijn;
      • Baanplan 1, reden de opstelling vormt een gevaar.
      • Baanplan 2, toplaag in Fleischmann railmateriaal, er is gekozen voor Peco op het zichtbare gedeelte.
      • Baanplan 3, totaal ander plan, nadeel altijd door station rijden, aansluiting rangeer en opstelsporen niet naar het zin.
    • Nieuwe pagina "verzameling" gemaakt in "tips & trucs" met voorbeelden van de database.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 22-11-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Scarm pagina aangepast.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 21-11-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Baanplan 4 (toplaag op basis van baanplan 2, maar dan getekend met Peco code 55 rail materiaal) heeft nieuwe tekeningen gekregen met de laatste stand van de ontwikkelingen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 18-10-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is ingrijpend gewijzigd en is nu een inleiding tot de baanplannen. Het gebruik van Peco code 55 rail materiaal wordt bekeken.
    • Nieuwe pagina toegevoegd met baanplan 4 (toplaag op basis van baanplan 2, maar dan getekend met Peco code 55 rail materiaal).
    • Tekeningen voor de nieuwe baanplannen toegevoegd.
    • De menustructuur aangepast aan de nieuwe situatie.
    • Een ingeslopen fout na aanpassing baanplan naar baanplan 1 verholpen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 17-08-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is ingrijpend gewijzigd.
    • Nieuwe pagina toegevoegd met baanplan 1 (was voorheen baanplan).
    • Nieuwe pagina toegevoegd met baanplan 2.
    • Nieuwe pagina toegevoegd met baanplan 3.
    • Pagina over de testbaan aangepast met huidige testbaan.
    • Tekeningen voor de nieuwe baanplannen toegevoegd.
    • De menustructuur aangepast aan de nieuwe situatie.
    • Afbeeldingen van locomotieven gewijzigd met nieuwe stijl (er moeten nog een aantal tekeningen worden aangepast).
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 04-03-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is aangepast.
    • De tekeningen in "Volledige baan in 3D" zijn gewijzigd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 25-02-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is aangepast op meerdere onderdelen.
    • De tussenlaag is aangepast, het paradespoor is gewijzigd. De tekening is vernieuwd en de 3D presentatie is vernieuwd. De animatie van de tussenlaag is aangepast.
    • Van het schaduwstation is de animatie aangepast met de laatste ontwikkeling.
    • Het onderdeel met de tram is aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen. Het baanplan geeft de laatste situatie weer.
    • De 3D presentatie is uitgebreid en aangepast aan de laatste ontwikkelingen. Het totaalbeeld van het railplan is nu up to date.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 22-01-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is aangepast op het onderdeel met de tussenlaag.
    • Het rondrijdspoor maakt nu een volledige rondgang in de helix. De tekening, de 3D presentatie en de animatie zijn vernieuwd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 11-01-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is aangepast op meerdere onderdelen.
    • De toplaag is aangepast, de tekening is bijgewerkt naar de laatste ontwikkeling. Door een onjuiste handeling had ik per abuis de tekeningen van de voorlaatste versie in het cad programma overschreven. De huidige tekening heeft nu een hoger versienummer. Zie verder Bergdorp.
    • De tussenlaag is aangepast, rondrijdspoor nu dubbelsporig uitgevoerd. De tekening is vernieuwd en de 3D presentatie is vernieuwd. Er is een animatie van de tussenlaag toegevoegd, werking identiek aan die van de bovenlaag.
    • Van het schaduwstation is een animatie gemaakt en toegevoegd, werking identiek aan die van de bovenlaag.
    • Bergdorp, opzet sporenplan vereenvoudigd. De treinlengte kon door de laatste ontwikkelingen niet meer de ±34cm lengte hebben. Met het huidige plan is dat weer wel mogelijk. De tekening is bijgewerkt naar de laatste ontwikkeling.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 05-01-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is aangepast.
    • Er is een afbeelding van het schaduwstation toegevoegd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 03-01-2015, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over het baanplan is aangepast op meerdere onderdelen.
    • De afbeelding van de toplaag is aangepast, ook de animatie is bijgewerkt met de laatste ontwikkelingen.
    • De tussenlaag is aangepast, zowel de tekening als de 3D presentatie zijn vernieuwd.
    • Het bergstation is door de komst van een klein locomotief Kö aangepast. Er is een nieuwe schets opgenomen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 29-11-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • SVT 137 toegevoegd aan het menu "treinstellen".
    • Structuur binnen "treinstellen" aangepast.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 2-11-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • In de pagina over het baanplan zijn kleine tekstwijzingen doorgevoerd en is het menu aangepast.
  • 20-10-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • In de pagina over het baanplan is "Hoe begin je met een baanplan?" verwijderd. Misschien komt dit deel terug bij tips en trucs.
    • In de pagina over het baanplan zijn de tussenlaag en het schaduwstation gewijzigd. De afbeeldingen zijn bijgewerkt. In het deel over de tussenlaag heb ik een 3D overzicht toegevoegd.
    • Alle afbeeldingen zijn voorzien van een nieuw beter leesbaar beeldmerk.
    • BR85 is verwijderd omdat deze locomotief niet op een 18tons netwerk kan rijden.
    • BR93 is toegevoegd.
    • BRKö II is toegevoegd.
    • De tekening van de BR52 is aangepast aan de DRG uitvoering.
    • Door toevoeging van nieuwe typen de overige pagina's aangepast.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 06-09-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Alle afbeeldingen zijn voorzien van een beeldmerk.
    • Bij materiaal zijn "treinstellen" aan de onderverdeling toegevoegd.
    • Door toevoeging van "treinstellen" de overige pagina's aangepast.
    • Ci tD aan "treinstellen" toegevoegd.
    • VT 857 aan "treinstellen" toegevoegd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 21-07-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina over de testbaan is bijgewerkt met de laatste versies van de testbanen. De twee Scarm ontwerpen zijn bijgewerkt met de laatste gegevens.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 19-07-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • In het schaduwstation heb aan de linkerzijde het wisselcomplex gewijzigd, zodat nu ook over het donkergele spoor het wachtstation A te bereiken is.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 18-07-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • In het schaduwstation heb ik twee mangaten aangebracht. Dit had tot gevolg dat het sporenverloop aangepast moest worden met als resultaat nog weer een spoor extra erbij.
    • De 3D uitvoering van het plan is aangepast naar de nieuwe situatie, was weer een hele opgave om het te verwerken in die enorme spaghetti aan railelementen.
    • Speciaal voor de 3D overzichten heb ik grondvlakken aangebracht bij het station, het locdepot en het bergdorp. Het geeft nu een iets betere weergave van het eindresultaat, vooral het stationsplein valt nu beter op.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 16-07-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Op de hoofdbaan is het uithaalspoor aangepast en loopt nu mooier achter de locloods langs. Het heeft ook voor bij een bepaald punt iets ruimte opgeleverd.
    • Het station van het bergdorp is opnieuw opgezet. Alle noodzakelijke treinbewegingen kunnen nu worden uitgevoerd. Bij de zagerij is er meer ruimte gekomen voor de zagerij. Er is nu gekozen voor een gecombineerde halte met goederen afhandeling, lijkt mij de juiste maat voor het bergdorp. Een afbeelding is aangepast aan de laatste ontwikkeling.
    • De animatie, 3D overzichten en het 3D sporenplan zijn aangepast aan de laatste ontwikkelingen.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 14-07-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina met het baanplan is sterk gewijzigd. Veel tekst is verdwenen of anders opgesteld. Rondom het station zijn wijzigingen doorgevoerd in de wisselstraten. De tekeningen van de hoofdbaan, het bergdorp en het totaal overzicht zijn gewijzigd. De 3D afbeeldingen zijn aangepast aan de huidige ontwikkelingen.
    • In de pagina met het baanplan is ook een animatie toegevoegd waarbij alle laatste wijzigingen worden getoond. De animatie is met knoppen te starten en te stoppen.
    • Het bergdorp heeft weer een helix, maar wel zo dat er voldoende ruimte over blijft om de berg realistisch neer te kunnen zetten.
    • De introductiepagina over locomotieven is geupdate met gegevens over wat nu een 18 tons netwerk is. De getallen verklaren veel vraagtekens die je krijgt bij het lezen van literatuur over locomotieven en wagons.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 09-07-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina met het baanplan is aangepast. Rondom het station zijn wijzigingen doorgevoerd in de wisselstraten.
    • In het schaduwstation is een spoor toegevoegd voor stationering van de ongevallentrein.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 14-06-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • De pagina met het baanplan is aangevuld met testgegevens van de helling naar het bergdorp met de houtzagerij.
    • BR81 toegevoegd.
    • Door toevoeging BR81 de overige menupagina's aangepast.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 10-06-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Het is me gelukt om een zeer oude kaart op de kop te tikken. Een deel daarvan is nu toegevoegd in de pagina "schaalkeuze & thema". Op de huidige kaarten zijn al deze kleine stadjes inmiddels verdwenen of hebben plaatsen een andere naam gekregen.
    • De pagina met het baanplan is ingrijpend gewijzigd. De hoofdbaan en de tussenlaag zijn sterk gewijzigd. In hoofdlijnen staat uiteengezet wat er allemaal is gewijzigd. Onderaan de pagina zijn twee 3D afbeeldingen van de baan en een totaal schematisch overzicht.
    • Er is een nieuwe link toegevoegd in de pagina met "links".
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 21-04-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Door het in bezit krijgen van Merkbuch für die Schienenfahrzeuge der Deutschen Bundesbahn (uitgave 1953) zijn op bijna alle pagina's over lokomotieven de technische gegevens geupdate;
    • Alle pagina's met linken naar de site van Thomas Noßke geupdate omdat het internetadres is gewijzigd.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 13-04-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Door het in bezit krijgen van Merkbuch für die Schienenfahrzeuge der Deutschen Bundesbahn (uitgave 1953) zijn de volgende pagina's geupdate;
      • BR17
      • BR18
      • BR38
      • BR39
      • BR41
      • BR52
      • BR85
    • BR03 toegevoegd.
    • Door toevoeging BR03 de overige pagina's aangepast.
    • Pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 30-03-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Kleine wijzigingen in de tekst op de pagina over het baanplan.
    • Baanplannen hoofdbaan/toplaag vervangen, maar nu zonder hoogte aanduidingen, de tekeningen zijn zo minder "druk".
    • Baanplan tussenlaag vervangen, maar nu zonder hoogte aanduidingen.
  • 02-03-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Pagina over baanplan opnieuw opgezet met minder tekeningen uit het tekenpakket.
    • Nieuwe baanplannen hoofdbaan/toplaag toegevoegd.
    • Nieuw baanplan tussenlaag toegevoegd.
    • Nieuw baanplan schaduwstation toegevoegd.
    • Menu pagina's aangepast aan nieuwe opzet.
    • Tekening testbaan opzet vervangen door een nieuwe tekening.
    • Pagina testbaan aangepast.
    • pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 16-02-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Bij materiaal een onderverdeling gemaakt in locomotieven, rijtuigen en goederen wagons
    • Bij locomotieven de volgende onderverdeling gemaakt;
      • BR17, de volgende onderdelen zijn gemaakt;
        • Structuur pagina
        • Systeem menu
        • Pagina met korte beschrijving, tekening en prestatie tabellen
      • BR18, zie verder BR17
      • BR38, zie verder BR17
      • BR39, zie verder BR17
      • BR41, zie verder BR17
      • BR52, zie verder BR17
      • BR54, zie verder BR17
      • BR55, zie verder BR17
      • BR56, zie verder BR17
      • BR58, zie verder BR17
      • BR64, zie verder BR17
      • BR70, zie verder BR17
      • BR78, zie verder BR17
      • BR85, zie verder BR17
      • BR92, zie verder BR17
      • BR94, zie verder BR17
      • BR95, zie verder BR17
      • BR96, zie verder BR17
    • Tijdelijke pagina voor rijtuigen gemaakt
    • Tijdelijke pagina voor goederen wagons gemaakt
  • 05-01-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Structuur aangemaakt voor de pagina testbaan.
    • Afbeeldingen gemaakt, aangepast en publicatieklaar gemaakt.
    • Tekst geschreven.
    • Menu pagina's aangepast aan nieuwe structuur.
    • pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
  • 04-01-2014, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • In IE9 (geen idee hoe het eruit ziet in IE10 of IE11, deze worden niet in mijn omgeving gebruikt) bleek de header kaders te hebben, code aangepast, maandag kan ik testen.
    • Lightbox 2.6 geïnstalleerd tbv hogere versies IE (geweldig dat Micro$oft, wat een shit).
    • Lightbox aangepast aan Nederlands en eigen instellingen (was weer een hele klus, omdat namelijk niets is gedocumenteerd).
  • 30-12-2013, kleine wijziging op de pagina baanplan, moet duidelijker maken dat de gepresenteerde toplaag bij de tekening niet de laatste versie is.
  • 28-12-2013, pagina met links gevuld.
  • 26-12-2013, lightbox problemen opgelost.
  • 25-12-2013, homepage online gezet.
  • 24-12-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • pagina links voorzien van kop en tekst.
    • pagina's getest op correct gebruik code en syntax.
    • enkele afbeeldingen bijgewerkt naar laatste versie.
  • 07-12-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Enkele foto's over het digitaliseren van de BR64 en BR89 aangepast.
    • Opmaak pagina's over de ombouw van de BR64 en de BR89 aangepast.
    • Teksten aangevuld.
  • 28-11-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Foto's over digitaliseren van de BR89 uitgezocht, aangepast en publicatieklaar gemaakt.
    • Structuur van de BR64 gekopieerd naar de BR89 en aangepast.
    • Teksten geschreven.
  • 26-11-2013, Schrijven van tekst voor de pagina over de ombouw van de BR64.
  • 25-11-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Foto's over digitaliseren van de BR64 uitgezocht, aangepast en publicatieklaar gemaakt.
    • Presentatie methodes getest en structuur voor de pagina over de BR64 aangepast.
    • Begonnen met het schrijven van teksten.
  • 22-11-2013, Scarm pagina aangepast.
  • 17-11-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • Scarm pagina aangepast.
    • Meta data van alle pagina's aangepast.
  • 04-11-2013, Scarm pagina aangepast.
  • 03-11-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • structuur neergezet voor de pagina over Scarm.
    • Teksten in verschillende pagina's aangepast (2e lezing).
  • 20-10-2013, html opgeschoond.
  • 13-10-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • structuur neergezet voor de pagina tips & trucs.
    • structuur neergezet voor de pagina over de BR64.
    • structuur neergezet voor de pagina over de BR89.
    • structuur neergezet voor de pagina met links.
    • pagina's getest.
    • Uit verschillende pagina's taalfouten gehaald.
    • Op alle pagina's de paginavoet aangepast.
  • 12-10-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • pagina over schaalkeuze en thema gewijzigd, afbeelding toegevoegd.
    • pagina over baanplan, twee afbeeldingen vervangen door nieuwe versies. Tekst aangepast.
    • startpagina geschreven
  • 29-09-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • structuur neergezet voor de pagina materiaal.
    • structuur gewijzigd voor de pagina baanplan.
    • pagina over het baanplan herschreven
    • menustructuur voor de pagina over het baanplan gemaakt en getest.
  • 28-09-2013, pagina over het baanplan geschreven.
  • 11-09-2013, de volgende wijzigingen zijn doorgevoerd;
    • structuur neergezet voor de pagina's thema & schaalkeuze en baanplan.
    • copyright structuur neergezet en getest.
    • menu pagina wijzigingen aangepast aan structuur.
    • proefafbeeldingen van een deel van mijn baanplan gemaakt en uitgetest in pagina.
  • 08-09-2013, structuur verder uitgetest en gekozen voor het in frame model. Ter test met de pagina over de wijzigingen op de homepage bezig geweest.
  • 07-09-2013, gestart met twee ontwerpen voor de homepage over mijn modelbaan "Zaunkönigs Bahn".