VT 857

Het eerste model van deze serie was in 1924 te zien op de spoorweg tentoonstelling in Seddin. Dit was het eerste model met een speciaal voor dieselrijtuigen (railbus?) ontwikkelde aandrijving. Na proefritten met de VT 851 werden er meer series besteld. Dit dieselrijtuig deed het erg goed op de lokale spoorlijnen.

Achter de machinisten cabine was een instapruimte met een bank met 5 zitplaatsens. Achter de instapruimte bevonden zich twee grote ruimtes met in totaal 58 zitpaatsen derde klasse. In het midden was de ruimte met een schuifdeur gescheiden zodat er een ruimte was voor rokers en niet-rokers. In het midden was ook het toilet. Aan de andere zijde was een bagageruimte met een machinisten cabine. De bagageruimte had vier klapstoeltjes. Een bijzonderheid is dat het koelwater van de motor gebruikt werd om het rijtuig te verwarmen.

Copyright mededeling Tekening van de VT 857
  tekening van de VT 857  



Technische specificaties van de VT 857
Indienststelling 1927
As indeling B'2'
Dienstgewicht 41,0t
As last 12,5t
Lengte 21,04 mtr
Snelheid max. 65 km/u V / A
Vermogen max. 150 PSi


Voor spoor N zijn twee modellen uitgebracht, de VT 857 en de VT 858 en werden gemaakt door Minitrix. Tweedehands is er met het nodige geduld nog wel aan te komen. De VT 858 is er in twee uitvoeringen met hetzelfde bestelnummer. In analoog bedrijf is zonder speciale voorzieningen ook de VT 857 met geringe snelheid over de baan te sturen dankzij de dubbele worm overbrenging. Het model zit eenvoudig in elkaar en is relatief eenvoudig om te bouwen naar digitaal bedrijf. Er zit weinig ruimte in het model door het grote gewicht. Afhankelijk van de converter kan daar een deel van afgehaald worden om zo plaats te maken voor de converter. Ik heb het nog niet geprobeerd met de huidige kleine converters, ook voor geluid heb ik nog geen onderzoek gedaan, kan daar op dit moment dus niets over zeggen. Gezien de lengte van het model zou dat niet echt een probleem moeten geven. Er moet dan wel wat meer van het gewicht worden verwijderd. De vraag is alleen of deze machine nu echt zoveel geluid heeft gemaakt dat dit ook in miniatuur nog is na te bootsen zonder een onrealistisch volume.