Huidige testbaan

De huidige testbaan wordt alleen gebruikt voor het testen van rijdend materiaal. Het baantje mag eigenlijk geen naam hebben en een overblijfsel van een veel grotere baan die ongeveer 35 jaar geleden door verhuizing moest worden afgebroken. Het gebruikte materiaal van Minitrix en Roco is bijna niet meer op produktnummer terug te vinden. Ik heb de baan gemaakt met standaard rail materiaal en er ontspoort niets. In Scarm blijkt deze baan met standaard rail materiaal niet te maken. Gebogen wissels blijven een puzzel. Als je een radius 1 en een radius 2 over elkaar heen legt, dan krijg je niet het model van de meegebogen wissel. En toch volg ik in dit specifieke geval de omschrijving zoals aangegeven in "Ratgeber für planung, bau und fahrbetrieb", nummer 56-9001-00 van Minitrix.

De baan mag dan wel oud zijn, ik ben er nog steeds blij mee! Ik had het destijds niet in elkaar gezet voor de testresultaten van de baan in combinatie met het rijdend materiaal. Dit blijkt nu zeer waardevol in het ontwerp proces van een nieuwe baan. Ik zal het even toelichten.

Copyright mededeling Huidige meer dan 35 jaar oude testbaan

De baan bestaat uit twee ovaaltjes die onderling zijn verbonden met wissels. De buitenste ovaal heeft aan de linker kant een boog met R2, aan de rechter kant twee meegebogen wissels W3/W4 met de scherpe kanten tegen elkaar. Het binnenste ovaal is bereikbaar via of de meegebogen wissels of via de 15° wissel W1. Het binnenste ovaal heeft aan de linkerkant een boog met R1, rechts een boog kleiner dan R1 (r182).

Wat maakt nu dit baantje zo speciaal? Links kan getest worden op R1 en R2 bogen, rechts kan op het binnenste ovaal getest worden op een boog met een boog straal van r182, dat is dus nog scherper dan een R1 (r194,6). Deze boog is gewoon opgebouwd uit standaard bogen en niet zoals in de tekening met een flexrail, dit ontwerp bleek anders niet mogelijk in Scarm. Getest kan dus worden hoe materiaal door bogen heen gaat. Enkele locomotieven pikken die r182 niet en enkele willen ook niet door R1 of met grote moeite.

Getest wordt ook de overgang van W1 naar E1 in alle standen. Zo blijkt dat de Kato SVT137 wel door W2 en de boog r182 gaat, maar niet door de aansluitende E1 als deze in de rechtstand staat. De SVT137 volgt gewoon de boog en soms zelfs zonder te ontsporen! Getest kan dus worden of er voor het materiaal een recht moet zitten tussen boog en engels wissel en of een combinatie van wissel, engels wissel goed gaat, ook als dat een boog tegen boog combinatie geeft. Als de wissels W3 en W4 beiden op afbuigend staan kun je zien dat deze combinatie niet goed gaat. De locomotief maakt vreemde bewegingen tijdens de overgang van W3 naar W4 of andersom. Enkele modellen ontsporen daarop.

Het testen van de ontwerpen

Ik heb nu wel een paar tekeningen gemaakt met daarop een baanplan en verder wat ideeën neergezet, of dat ook zo werkt is maar de vraag. Iets wat je bedenkt wil maar al te vaak in de praktijk voor geen kant werken omdat je een detail over het hoofd had gezien. De echte baan is omvangrijk en het is handiger om problemen in een vroeg stadium te herkennen. Er kan dan nog tijdig worden gecorrigeerd. Ik heb daarom een testbaan bedacht.

De basis is een behangtafel

De basis voor de testbaan is een behangtafel. Waarom een behangtafel? De behangtafel;
  • is goedkoop, bij een doe het zelf zaak Euro 26,49
  • is in twee delen inklapbaar
  • heeft afmetingen gesloten 100cm x 60cm (gemeten 99cm x 59cm)
  • heeft afmetingen open 200cm x 60cm (gemeten 198cm x 59cm)
  • heeft een gewicht van 6kg.
  • heeft standaard een draagframe met staal verzinkte poten
Ideaal dus als basis voor een test faciliteit. Als je het verknalt of verbruikt koop je een nieuw! Okay, het is geld, maar gelukkig niet zo veel. Het ziet er zo uit:

Copyright mededeling Standaard behangtafel zo uit de doe het zelf

Zo standaard is de baan op de behangtafel erg kwetsbaar. Als je de behangtafel inklapt ligt de testbaan aan de buitenzijde en kan dan makkelijk beschadigen. Om dat tegen te gaan heb ik het volgende bedacht:

Copyright mededeling Ombouw behangtafel naar testbaan tafel

Boven op de tafel komt een grote kap die precies over de tafelranden sluit. De kap is in drie delen. Door nu de tafel in te klappen kunnen aan beide zijden de kappen worden aangebracht. De kappen hebben aan de zijkant sluitingen. Gesloten vormen de twee kappen een soort bak. Bovenop komt het derde deel dat ook met sluitingen wordt vastgemaakt. Zo kan het geheel netjes worden weggezet of worden getransporteerd in een auto zonder dat de inhoud wordt beschadigd.