Huidige testbaan

De huidige testbaan wordt alleen gebruikt voor het testen van rijdend materiaal. Het baantje mag eigenlijk geen naam hebben en een overblijfsel van een veel grotere baan die ongeveer 35 jaar geleden door verhuizing moest worden afgebroken. Het gebruikte materiaal van Minitrix en Roco is bijna niet meer op produktnummer terug te vinden. Ik heb de baan gemaakt met standaard rail materiaal en er ontspoort niets. In Scarm blijkt deze baan met standaard rail materiaal niet te maken. Gebogen wissels blijven een puzzel. Als je een radius 1 en een radius 2 over elkaar heen legt, dan krijg je niet het model van de meegebogen wissel. En toch volg ik in dit specifieke geval de omschrijving zoals aangegeven in "Ratgeber für planung, bau und fahrbetrieb", nummer 56-9001-00 van Minitrix.

De baan mag dan wel oud zijn, ik ben er nog steeds blij mee! Ik had het destijds niet in elkaar gezet voor de testresultaten van de baan in combinatie met het rijdend materiaal. Dit blijkt nu zeer waardevol in het ontwerp proces van een nieuwe baan. Ik zal het even toelichten.

Copyright mededeling Huidige meer dan 35 jaar oude testbaan

De baan bestaat uit twee ovaaltjes die onderling zijn verbonden met wissels. De buitenste ovaal heeft aan de linker kant een boog met R2, aan de rechter kant twee meegebogen wissels W3/W4 met de scherpe kanten tegen elkaar. Het binnenste ovaal is bereikbaar via of de meegebogen wissels of via de 15° wissel W1. Het binnenste ovaal heeft aan de linkerkant een boog met R1, rechts een boog kleiner dan R1 (r182).

Wat maakt nu dit baantje zo speciaal? Links kan getest worden op R1 en R2 bogen, rechts kan op het binnenste ovaal getest worden op een boog met een boog straal van r182, dat is dus nog scherper dan een R1 (r194,6). Deze boog is gewoon opgebouwd uit standaard bogen en niet zoals in de tekening met een flexrail, dit ontwerp bleek anders niet mogelijk in Scarm. Getest kan dus worden hoe materiaal door bogen heen gaat. Enkele locomotieven pikken die r182 niet en enkele willen ook niet door R1 of met grote moeite.

Getest wordt ook de overgang van W1 naar E1 in alle standen. Zo blijkt dat de Kato SVT137 wel door W2 en de boog r182 gaat, maar niet door de aansluitende E1 als deze in de rechtstand staat. De SVT137 volgt gewoon de boog en soms zelfs zonder te ontsporen! Getest kan dus worden of er voor het materiaal een recht moet zitten tussen boog en engels wissel en of een combinatie van wissel, engels wissel goed gaat, ook als dat een boog tegen boog combinatie geeft. Als de wissels W3 en W4 beiden op afbuigend staan kun je zien dat deze combinatie niet goed gaat. De locomotief maakt vreemde bewegingen tijdens de overgang van W3 naar W4 of andersom. Enkele modellen ontsporen daarop.

Nieuwe testbaan

Bovenstaande testbaan is uitgewerkt naar een nieuwe testbaan met meer rijmogelijkheden. Het railmateriaal is van Fleischmann met bedding. Dit type rail gaat ook gebruikt worden in het schaduwstation en op de tussenlaag van de nog te bouwen baan. De uitzondering op deze testbaan zijn de meegebogen wissels, zie boven voor het waarom.

Omdat ik weer iets bedacht heb wat niet standaard is wordt de draaischijf van Arnold tijdelijk ingebouwd. Doel is het testen van DR5000 met DR5052 van Digikeijs. Ik zie meer mogelijkheden dan beschreven in de handleidingen voor de module DR5052.

Het paarse ovaaltje met een halte is bedoeld als testbaan voor een tram. Ik ga de Busch Hof aandrijfunit misbruiken voor het realiseren van een tram. Geschikte modellen zijn te vinden bij RailNScale. De Busch Hof aandrijfunit wordt direkt omgebouwd naar digitaal bedrijf. Het is nog even wikken en wegen voor met of zonder geluid.

Copyright mededeling Nieuwe testbaan

De baan bestaat weer uit twee ovaaltjes die onderling zijn verbonden met wissels. De buitenste ovaal heeft aan de linker kant een boog met R2, aan de rechter kant twee meegebogen wissels W2/W3 met de scherpe kanten tegen elkaar. Het binnenste ovaal is bereikbaar via of de meegebogen wissels of via de 15° wissel W1 of via de 15° wissel W4. Het binnenste ovaal heeft aan de linkerkant een boog met R1, rechts een boog kleiner dan R1 (r181).

Links kan getest worden op R1 en R2 bogen, rechts kan op het binnenste ovaal getest worden op een boog met een boog straal van r181, dat is dus nog scherper dan een R1 (r194,6). Deze boog is nu gemaakt met een flexrail, dit ontwerp bleek anders niet mogelijk in Scarm. Getest kan dus worden hoe materiaal door bogen heen gaat. Enkele locomotieven pikken die r181 niet en enkele willen ook niet door R1 of met grote moeite.

Getest wordt ook de overgang van W1 naar E1 in alle standen en van W4 naar E2 in alle standen. Getest kan worden of er voor het materiaal een recht moet zitten tussen boog en engels wissel en of een combinatie van wissel, engels wissel goed gaat, ook als dat een boog tegen boog combinatie geeft. Gekeken kan worden wat het gedrag van het rijdend materiaal is als de wissels W2 en W3 beiden op afbuigend staan.

Voor de testbaan heb ik twee bakken laten maken. Het hout is met een laser uitgesneden, dus heel erg strak en precies passend. In een van de bakken zitten platen schuim. De rails wordt op het schuim gelijmd. Als ik een ander ontwerp wil hebben kan ik eenvoudig de schuimplaten wisselen. De andere bak dient als deksel. Het geheel zit met deelbare scharnieren en koffersloten aan elkaar vast. Als ik de testbaan niet gebruik gaat deze op zijn kant in de hoek van de kamer en staat dan niet meer in de weg.