SVT 137

De "Fliegenden Hamburger" had in het begin veel problemen met onder andere de dieselmotoren die soms al na 8.000 km moesten worden vervangen. Toch waren de ervaringen met deze serie positief te noemen. De DRG wilde het netwerk van de SVT verder uitbreiden en bestelde in 1933 vier treinen van het type "Hamburg". Het treintype "Hamburg" was een doorontwikkeling van de "Fliegenden Hamburgers". Alle ervaringen met de "Fliegenden Hamburgers" werden in het type "Hamburg" verwerkt. Kenmerkend verschil tussen de "Fliegenden Hamburgers" en de serie "Hamburg" is de afwijkende kop. In 1934 werd een tweede serie van negen treinen besteld. De eerste vier bestelde treinen werden in 1935 uitgeleverd en kregen de nummering SVT 137 149 (a/b) t/m SVT 137 152 (a/b). De tweede serie werd een jaar later uitgeleverd en deze treinen kregen de nummering SVT 137 224 (a/b) t/m SVT 137 232 (a/b).

De treinen hadden twee grote compartimenten met een 2+1 stoel opstelling. Daardoor waren er maar 76 zitplaatsen en een buffet met 4 plaatsen. Boven het Jakobs draaistel waren de toiletten. Achter de machinisten cabine was een bagageruimte met een lengte van 3,60mtr. en twee 950mm brede deuren. Op youtube is een film van ruim 19 minuten uit de jaren 30 over de SVT type "Hamburg" te bekijken (Duitstalig).

Copyright mededeling Tekening van de SVT 137
  tekening van de SVT 137  



Technische specificaties van de SVT 137
Indienststelling 1935
As indeling 2'Bo'2'
Dienstgewicht 87,1t
As last 17,0t
Lengte 44,96 mtr
Snelheid max. 160 km/u V / A
Vermogen max. 840 PSi


Voor spoor N zijn twee modellen uitgebracht, de SVT 137 149 (a/b) door Kato en de SVT 137 150 (a/b) door Minitrix. Beide merken zijn soms nog nieuw in de handel te koop, maar zijn af fabriek uitverkocht. Tweedehands is er met het nodige geduld nog wel aan te komen. In analoog bedrijf is zonder speciale voorzieningen het Kato model met de juiste snelheid over de baan te sturen, de eigenschappen van het Minitrix model zijn mij niet bekend. Het Kato model is eenvoudig om te bouwen naar digitaal bedrijf, er is meer dan genoeg ruimte voor eventueel een converter met geluids voorzieningen. Het Kato model gaat zonder problemen door R1 bogen, het is alleen geen gezicht, maar dat is iets anders. Bij het Kato model is het verstandig de regels voor het aanleggen van het spoor te volgen, omdat het model anders zo zijn eigen opvattingen heeft over hoe het verder moet gaan met als resultaat een ontsporing.