Treinstellen

Gemotoriseerde rijtuigen, railbussen en treinstellen zijn al zo oud als de spoorwegen zelf. Het is dus niet een ontwikkeling geweest die voortgekomen is uit een economisch perspectief. Dat perspectief is later wel een voorname rol gaan spelen omdat op zijlijnen er soms te weinig verkeer was om de spoorlijn goed te laten renderen. Er werd dus van alles gedaan om personele kosten, verbruikskosten en onderhoudskosten omlaag te krijgen.

De allereerste "locomotief" was eigenlijk de allereerste gemotoriseerde wagon (het was nog een open platform met hekwerk). De aandrijving werd verzorgd door een stoominstallatie. Het succes van combinaties van mini-stoom locomotief en rijtuig is er een van vallen en opstaan. Het was dus niet altijd succesvol en veel van de combinaties waren niet betrouwbaar en onderhouds intensief. Daar is met de Ci dT met de Kittel ketel eigenlijk een einde aan gekomen, deze machine bleek zeer betrouwbaar en eenvoudig te onderhouden. Maar het was al te laat voor stoom, de dieselmotoren waren al als aandrijving geïntroduceerd en bleken betrouwbaarder dan de stoomketel. In rap tempo kwamen er dus allerlei gemotoriseerde rijtuigen die werden aangedreven door een dieselmotor. Soms was deze aandrijving rechtstreeks, soms was de dieselmotor gekoppeld aan een stroomgenerator. In gebieden met een bovenleiding verschenen elektrisch aangedreven rijtuigen, maar deze machines hadden in het begin nog wel veel problemen, door het snelle optrekken was slijtage de oorzaak dat deze machines vaak in onderhoud stonden.

In het tijdvak van de DRG zijn dus veel ontwikkelingen zichtbaar, heel bekende treinstellen zijn de VT877, beter bekend als de "Fliegender Hamburger", de vervolg ontwikkeling met de SVT137 en de SVT Kruckenberg. De Ci dT, de Wittfeld accu treinen en de VT135 waren te zien op de zijlijnen. Op de geëlektrificeerde lijnen waren verschillende ET's een bekende verschijning.

Ik probeer zoveel mogelijk gemotoriseerde rijtuigen, railbussen of treinstellen uit het DRG tijdperk te laten zien die ook zijn uitgekomen in de N-schaal. Met het in bezit krijgen van het boek "Triebwagen Archiv" (uitgave Transpress 1970) is dat een stukje dichterbij gekomen. De informatie op het internet is nu niet overweldigend te noemen. Veel tekeningen moeten zelf worden gemaakt en dat is helaas een langzaam proces.