Type afdelingen

De Duitse Reichsbahn had bij de oprichting een onoverzienbare hoeveelheid goederenwagons van verschillende typen. Ze voegden wagons met dezelfde of soortgelijke toepassingen samen in zogenaamde type afdelingen. Deze afdelingen kregen namen van Duitse steden met een Reichsbahn directie. Deze ongewone indeling heeft zich bewezen en de afschaffing in 1951 wordt door velen betreurd. In het dagelijkse taalgebruik zijn tot op de dag van vandaag deze aanduidingen gedeeltelijk bewaard gebleven. De aanduidingen met geografische namen houden geen toewijzing aan het directoraat of stad in, ze is er slechts ter aanduiding. De wagons kregen binnen het bereik de nummerreeks 101-99 999 toegewezen. Als de reeks ontoereikend was werd er een nieuwe type afdeling toegekend, dit komt twee keer voor: München & Kassel en Essen & Breslau.

Als binnen een type afdeling wagons aanwezig zijn van het oudere wagontypen en van het uitwisselingstype, dan kregen de wagons van het uitwisselingstype meestal een serienummer van boven de 80 000. Deze regel is terug te vinden bij de aanduidingen Breslau, Kassel, Altona (Hamburg) en Elberfeld (Wuppertal). Het werd echter niet consequent toegepast, de nieuw aangeschafte wagons met de aanduiding Keulen werden niet genummerd volgens deze regel.

Afkorting
Constructievorm
D
Deelstaat-spoorwegen
F
Wagens conform federatie constructievoorschriften
U
Uitwisselbare constructies
O
Wagens gemaakt in de oorlog (2e W.O.)
B
Wagens met buitenlandse bouwwijze

District Afdelings
aanduiding
Wagontype Constructievorm
DFUOB
Tijdsvak
Altona
later Hamburg
V (klein) veewagen
DFU--
1922-1937
Augsburg S twee- en drieassige railtransport wagen
DFU--
1922-
Berlin Gk, T koelwagen
D-UO-
1922-
Bremen G gesloten wagen
---O-
1943-
Breslau Om open wagen
-FU--
1922-
Bromberg GG gesloten vierassige wagen
---O-
1943-
Danzig Om open wagen Poolse bouwwijze
----B
1939-
Dresden G, GG grootvolume gesloten wagen
DFU--
1922-
Elberfeld
later Wuppertal
K klapdekselwagen
-F---
1930-
Erfurt X open werkwagen, zandwagen
D----
1922-
Essen O open wagen
-FU--
1922-
Frankfurt O open wagen
D----
1922-1938
Frankfurt O open wagen Poolse bouwwijze
----B
1939-
Graz O open wagen voor transport van voertuigen
---O-
1943-
Halle O open wagen
-FU--
1922-
Hamburg
tot 1936 Altona
V (klein) veewagen
DFU--
1937-
Hannover G gesloten wagen
D----
1922-
Heilbronn RRs, SSos vierassige rongen en railtransport wagen
D--O-
1922-
Karlsruhe Ow open wagen
D----
1922-1935
Karlsruhe G gesloten wagen, voor personenvervoer voorbereid
-F---
1938-
Kassel
aanvankelijk Cassel
G gesloten wagen
-FU--
1922-
Kattowitz OOfs vierassige open wagen experimentele bouwwijze
---O-
1942-
Klagenfurt O open wagen
---O-
1942-
Köln SS vier- en meerassige railtransport of zware lasten wagen
DFUO-
1922-
Königsberg O open wagen
--U--
1924-
Leipzig G gesloten wagen
---O-
1943-
Linz O open wagen met afneembare zijwanden
---O-
1941-
Ludwigshafen O open wagen
D----
1922-1938
Ludwigshafen O open wagen van buitenlandse herkomst
----B
1939-
Magdeburg G gesloten goederenwagen
D----
1922-
Mainz Ot tweeassige zelflosser
D-U--
1922-
Marburg Gu, O verschillende wagens Joegoslavische bouwwijze
----B
1943-
München G gesloten wagen
-F---
1922-
Münster O open wagen
D----
1922-
Nürnberg O open wagen
-F---
1922-
Oldenburg
later Saarbrücken
OOt, KKt vierassige zelflosser
D-U--
1922-1935
Oppeln G gesloten wagen
--U--
1934-
Posen Gu gesloten wagen Poolse bouwwijze
----B
1939-
Regensburg H draaischemelwagen
DFU--
1922-
Riga GG, OO vierassige wagen volgens Letse bouwwijze
----B
1943-
Saarbrücken
voorheen Oldenburg
OOt, KKt vierassige zelflosser
--U--
1935-
Saarbrücken
voorheen Trier
G, R, Gk veerbootwagen
--U--
1935-
Schwerin O open wagen
D----
1922-
Stettin G gesloten wagen
D----
1922-
Stuttgart R rongenwagen
DFU--
1922-
Trier
later Saarbrücken
G, R, Gk veerbootwagen
--U--
1927-1935
Ulm Rmms rongenwagen
---O-
1942-
Villach Ommu open wagen
---O-
1941-
Wien Ol open wagen Oostenrijkse bouwijze
----B
1938-
Wuppertal
voorheen Elberfeld
K klapdekselwagen
-FU--
1930-
Würzburg O open wagen
D----
1922-

Bovenstaande lijst en opstelling is overgenomen van de website van Thomas Noßke. De overname is zo goed mogelijk vertaald. Andere bronnen zijn Güterwagen der Deutschen Reichsbahn en Güterwagen-Bauarten-übersicht bis 1945.