Locomotieven

De modelbaan is opgezet in tijdperk IIb. Tijdperk II of epoche II was de bloeitijd van de stoomlocomotieven. Omdat het 20 tons netwerk door geldgebrek maar niet opschoot, behoort Zaunkönigs Bahn nog tot het 18 tons netwerk. Een 18 tons netwerk stond voor een asdruk van 17,86t t/m 18,90t (Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn (uitgave 1924) A. Vorbemerkungen). Het was toegestaan om de gegeven waarden met maximaal 5% te overschrijden (Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung gültig ab 1. Oktober 1928 §29). Zo komt de absoluut maximaal toegestane aslast op 19,8t. Dit is dus ook de reden dat een T20 wel op dit netwerk kon rijden en een BR01 of een BR85 net niet.

Ik probeer zoveel mogelijk locomotieven die geschikt waren voor het 18 tons netwerk in het kort te beschrijven, inclusief wat deze machines konden trekken. Daarmee kan dan een natuurgetrouwe sleep voor achter de locomotief worden berekend. De gegevens komen uit het Eisenbahn Fahrzeug Archiv, Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn (uitgave 1924) en Merkbuch für die Schienenfahrzeuge der Deutschen Bundesbahn (uitgave 1953). Helaas zijn de gegevens soms niet identiek en bevatten de tabellen soms ruimte voor eigen interpretatie. Mijn Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn is inmiddels losbladig door het vele bladeren voor deze website en mijn eigen gegevens.