Ci dT

Dit stoom rijtuig (stoom railbus?) is ontstaan uit de ervaringen met voorgaande modellen en had origineel een Sepollet ketel systeem. De Sepollet ketel bleek zeer storingsgevoelig. Ingenieur Kittel kreeg de opdracht om een nieuwe ketel te ontwerpen. De staande ketel kon worden bediend door één man. Door het verwijderen van een dak deel en een deel van de achterwand kon de ketel uit het stoom rijtuig worden gehesen. Onderhoud was daardoor eenvoudig uit te voeren. Deze configuratie bleek in de praktijk goede prestaties neer te zetten en was zeer betrouwbaar. De ketel stond bovenop de aandrijfas en daardoor had de aandrijfas, voor een stoom rijtuig, een hoog wrijvingsgewicht. De beide aandrijfwielen konden ook individueel worden bezand. Het reizigers deel stond boven de asymmetrisch geplaatste meeloop as. Dit leverde een evenwichtige gewichtsverdeling op die gunstig uitwerkte voor de prestaties. Zo konden er nog drie wagons worden aangekoppeld zonder prestatie verliezen. Op een helling van 1:100 kon de Ci dT met twee aangekoppelde wagons nog 30km/u halen.

Het reizigers deel bestond uit twee ruimtes, een rokers gedeelte met 16 zitplaatsen en een niet rokers gedeelte met 16 zitplaatsen. Tussen het reizigers deel en de machinekamer was een ruimte voor bagage. Er waren 8 klapstoelen in deze ruimte voor als er geen bagage werd meegenomen. Alle ruimtes waren 3e klasse. De inrichting bestond uit houten banken met halfhoge leuningen.

Copyright mededeling Tekening van de Ci dT
  tekening van de Ci dT  



Technische specificaties van de Ci dT
Indienststelling 1905-1915
As indeling A1h2
Dienstgewicht 24,3t
Wrijvingsgewicht 12,9 - 13,9t
As last 13,86t
Lengte 11,44 mtr
Snelheid max. 60 km/u V / max. 50 km/u A
Vermogen max. 80 PSi
Tender -- / --
Kolenvoorraad 0,45t
Watervoorraad 1,5 m


Alle voor spoor N verkrijgbare Ci dT stoom rijtuigen werden gemaakt door Arnold. Tweedehands is er met het nodige geduld nog wel aan te komen. Het model zit eenvoudig in elkaar en is eenvoudig om te bouwen naar digitaal bedrijf. In analoog bedrijf is zonder speciale voorzieningen ook de Ci dT met geringe snelheid over de baan te sturen dankzij de worm overbrenging. Helaas zijn er veel ombouw beschrijvingen naar digitaal bedrijf waarin stevig in het interieur van het model wordt gehakt terwijl dat niet nodig is. Ook hier is wachten lonend omdat de digitale converters met de tijd steeds kleiner worden. De huidige kleine converters van verschillende leveranciers kunnen al worden opgeborgen in de bagageruimte. De converter is dan zo goed als onzichtbaar opgeborgen. Helaas maakt de Ci dT in het echt maar weinig geluid en omdat de ruimte in het model beperkt is kan deze optie rustig achterwege worden gelaten.