V140 (V16)

Het lag in de bedoeling van de DRG om op de nevenlijnen het personenvervoer uit te voeren met treinstellen voorzien van dieselmotoren. Daarmee zouden de depots voor stoomlocomotieven overbodig worden en een kostenbesparing opleveren. Wat nog aan dit plan ontbrak was een goederentreinlocomotief. De DRG stelde een lijstje op met de volgende voorwaarden;
  • Op zijlijnen een trein van 500t een helling van 1:100 op trekken met een snelheid van 30 km/u
  • Op hoofdlijnen een snelheid van 100 km/u kunnen halen
  • Met voorzieningen uitgevoerd worden voor keertreinen
  • De stroomvoorziening van wagonverlichting kunnen overnemen
  • Met frontdeuren en overloopinrichtingen uitgevoerd zijn voor de inzet als goederentrein met Leig-eenheden
Men had maar acht maanden nodig om de locomotief te bouwen en de locomotief was gereed op 13 juli 1935. De locomotief werd daarna getest en deze test verliep positief. Gemiddeld kwamen de trekhaakprestaties overeen met die van een BR38. De gevonden kinderziektes werden in 1936 verholpen. De locomotief is daarna ingezet tot aan de oorlog. In de oorlog heeft de machine stilgestaan vanwege de schaarste aan dieselbrandstof. Na de oorlog is de locomotief weer gereed gemaakt voor inzet, maar door de moeilijk verkrijgbare onderdelen stond de locomotief vaak voor langere perioden stil. In 1954 is de locomotief afgestoten, maar vanwege de baanbrekende constuctie bewaard gebleven voor het museum.

Copyright mededeling Tekening van de V140 (V16)
  tekening van de V140 (V16)  



Technische specificaties van de V 140
Indienststelling 1935
Asindeling 1'C1'
Dienstgewicht 83t
Lengte 14,40 mtr
Snelheid max. 100 km/u V / A
Vermogen 1030 kW (1400PS)
Brandstofvoorraad 1500 ltr diesel


Alle voor spoor N verkrijgbare V16 / V140 werden gemaakt door Minitrix. Tweedehands is er nog wel aan te komen. Het model is voorzien van een stekker aansluiting voor het ombouwen naar digitaal bedrijf.
De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 11-2018);
Minitrix;
12800 V16 DRG blau Diesellok V16 101, 12802 V140 DRG blau Diesellok V140 001

revisie 31122018