Kö II

De Kö II is een locomotief voor het rangeerwerk op de kleine emplacementen. In 1931 gaf de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) aan meerdere fabrikanten de opdracht voor dit type locomotief. De locomotief moest voldoen aan de vermogensklasse II (40 PS tot 100 PS). De fabrikanten hadden elk een eigen oplossing, zodat er veel onderversies ontstonden. De "K" staat voor Kleinlokomotief. Daarna volgde er een letter voor de brandstof. Ö is diesel, B is benzine en G is gas. Daarnaast waren er nog verschillen in de overbrenging van de kracht op de wielen. Om het nog ingewikkelder te maken, er zijn typen zonder remmen, alleen mechanische rem, alleen luchtrem, beide en nog systemen voor bediening van de remmen van de wagons. De drukketel op de locomotief geeft aan of het een type is met lucht beremming.

Copyright mededeling Tekening van de BR Kö II
  tekening van de Kö II serie  



Technische specificaties van de Kö II
Indienststelling 1931
Asindeling B dm
Dienstgewicht 17t
Lengte 6,39 mtr
Snelheid max. 30 km/u V / A
Vermogen 51 - 100 PS/PK
Brandstofvoorraad 110 ltr diesel


Alle voor spoor N verkrijgbare Kö in DRG uitvoering werden gemaakt door Arnold. Tweedehands is er nog wel aan te komen. Minitrix heeft geen DRG uitvoering in het programma. Het model zit niet complex in elkaar, maar is door de sterk beperkte ruimte moeilijk om te bouwen naar digitaal bedrijf. In analoog bedrijf is zonder speciale voorzieningen ook deze kleine reus met kruipsnelheid over de baan te sturen. Er zijn veel ombouwbeschrijvingen naar digitaal bedrijf waarbij de Kö een vaste bijwagen krijgt. Dit is niet nodig, de laatste versies converters zijn klein genoeg om in de loc zelf nog te kunnen worden ondergebracht. Het model is te klein voor een geluidsdecoder met luidspreker.

De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018);
Arnold;
0154, 2066, 2097, 2117

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Kö II
km/u 8 10 12 14 16 20 25 30 35 40 45
wagongewicht in t
koppeling 1 -- -- -- -- 472 449 398 -- -- -- --
koppeling 2 -- -- -- -- -- -- 241 220 190 159 125


Op de proefbaan trekt de Kö 7 tweeassige wagons, dat is ongeveer 210 ton. Dit komt overeen met koppeling 2. Bij 8 wagons gaan de wielen van het model doorslippen.