Ombouw Minitrix 51-2043-00 BR89 met ESU decoder

Ik laat op deze pagina zien hoe je een Minitrix BR89 oude versie kunt digitaliseren met een ESU LokPilot micro V4.0 DCC zonder daarbij heftig te gaan zagen, freesen of iets dergelijks. Ik gebruik bij voorkeur ESU omdat deze volledig zijn voorzien van een kunststoffen hoes. Daardoor heb je niet het probleem dat er ergens kortsluiting wordt gemaakt door onderdelen van de locomotief. De decoder past precies onder de ketel, maar het is wel millimeter werk. Hieronder een verslag met afbeeldingen. Ik heb een eenvoudige digitale 3Mp camera gebruikt en de focus was duidelijk in beeld en niet of de juiste kleurtemperatuur werd gebruikt.

Gebruikte materialen

  • ESU LokPilot micro V4.0 DCC

De ombouw

Klik op de afbeelding voor een vergroting. Met de pijltjestoetsen kun je naar de volgende of vorige afbeelding. Met "X" (sluiten) ga je terug naar de pagina.

Mijn BR89 is al een oudje. Het is een eenvoudig locomotiefje zonder verlichting. De ombouw is dus erg simpel, alleen de rijspanning van de sleepcontacten en de motorcontacten. Minitrix 51-2043-00 BR89
Onderaan zit een schroef, draai deze met een passende schroevendraaier los. De kap kan nu worden verwijderd en deze bestaat uit twee delen. Minitrix 51-2043-00 BR89
Goed zichtbaar is de lange schroef, de twee delen van de kap en het onderstel met motor van de locomotief. Over de motor contacten zitten een smoorspoel en een condensator gesoldeerd. Deze twee onderdelen moeten worden verwijderd. Minitrix 51-2043-00 BR89
Detailopname van de contactbrug. Goed zichtbaar zijn de smoorspoel (rood) en de condensator (zwart). De gele pootjes zijn van een veer die de koolborstels tegen het rondsel drukt. Zorg ervoor dat de gele isolatiekousen goed gemonteerd zitten omdat je anders kortsluiting kunt krijgen. Minitrix 51-2043-00 BR89
Onder de motor zit een plaatje koper die de motor aan een zijde met de sleepcontacten doorverbind. Dit plaatje moet worden verwijderd om het geheel potentiaalvrij te krijgen. Er is nog een andere oplossing, maar die is wat ingewikkelder en dan heb je isolatietape nodig. De motor zit met twee kleine schroefjes aan het chassis vast. Mooi moment om de motor even goed schoon te maken en overtollig vet uit het chassis te verwijderen. Minitrix 51-2043-00 BR89
Er blijven vier contacten over, twee contacten van de wielen en twee contacten van de motor. Alle niet benodigde draadjes kunnen dus van de ESU decoder worden verwijderd. Kijk zorgvuldig na dat er niet een draadje blijft zitten, het litze draad aan de decoder is bijzonder dun. De isolatie een stukje openknippen en omklappen, zodat je de draadjes los kunt solderen, kan ook. De decoder moet met de condensator onder worden gemonteerd (rode pijl). De grote condensator zorgt voor enige afstand op de open tandwielkast. Minitrix 51-2043-00 BR89
De decoder komt te liggen in het rode raamwerk onder de ketel. Op die plaats zit in de ketel een klein uitsparing waar de ESU decoder net in past. De overgebleven draadjes voor de motor en de rijspanning moeten dus op de juiste lengte worden geknipt omdat je anders het overtollige draad niet kwijt kunt. Als dat klaar is kan de kap teruggeplaatst worden. Tijdens het sluiten goed opletten dat de decoder goed komt te liggen. Minitrix 51-2043-00 BR89