Baureihe 56

Deze serie locomotieven zijn er in verschillende uitvoeringen, dit in tegenstelling met Baureihe 58. De serie begint met Baureihe 560, een Pruisische G 73, dit type kwam ook voor bij de Großherzoglich Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn en deze versie kreeg de aanduiding BR 562. De BR 561 was de Pruisische G 83. De Baureihe 562-8 was de Pruisische G 81 en de Großherzoglich Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn G 81 met loopas. De Bayerische Staatsbahnen G 4/5 N werd de Baureihe 564. De Sächsische IX V werd de Baureihe 565 en de Sächsische IX HV werd de Baureihe 566. De Badische Staatsbahnen VIIIe1-8 werd de Baureihe 567. De Bayerische Staatsbahnen G 4/5 H werd de Baureihe 568-11 en de Pruisische G 82 samen met de Großherzoglich Oldenburgische Staatseisenbahn G 82 werden de 5620-29. In het kort, de locomotief was een succes en een zeer betrouwbare machine.

Een bijzondere eis aan Baureihe 568-11 (bay.G 4/5 H) was dat deze ook voor reizigersdiensten ingezet moest kunnen worden. In het vlakke land kon deze machine 1370t met 60km/u trekken en op een helling van 200/00 haalde de locomotief nog 365t met een snelheid van 30km/u. Dit type locomotief werd en word als model geleverd door Minitrix. De Baureihe 5620-29 (pr.G 82) werd ontwikkeld als goederentrein locomotief en werd als model geleverd door Fleischmann. Deze serie locomotieven hadden een grote korte en hoog gelegen ketel wat de locomotief een gedrongen en fors uiterlijk gaf. Het aandrijfwerk was eenvoudiger in vergelijk met de andere machines en door de ketelbouw koelde de machine minder snel af. Deze machines presteerden opmerkelijk in vergelijk met machines met meer cylinders en/of hogere keteldruk.

  Helling Snelheid Treinmassa in t
  in 0/00 in km/u pr. G 82 pr. G 83 pr. G 12 bay. G 4/5 H
    0 50 1850 1700 2270 2000
    2 45 1200 1210 1650 1400
    4 30 1300 1380 1770 1510
    5 35   980 1000 1310 1150
    7 50   500     --   680   580
  10 25   720   780 1000     --



Copyright mededeling Tekening van de BR 56<SMALL><SUP>20-29</SUP></SMALL>
  tekening van de Baureihe 5620-29  



Technische specificaties van de Baureihe BR 5620-29
Indienststelling 1919
Asindeling 1'D h2
Dienstgewicht 83,5t + 45,6t
Wrijvingsgewicht 70,2t
Middelste gekoppelde aslast 17,6t
Lengte 16,99 mtr
Snelheid max. 65 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1390 PSi
Tender pr. 3T20
Kolenvoorraad 6,0t
Watervoorraad 20,0 m³


Minitrix heeft veel uitvoeringen van de BR56 in het programma gehad, echter slechts één model uit het DRG tijdperk, actueel is een DB versie leverbaar. Fleischmann heeft eveneens veel uitvoeringen in het programma gehad, echter slechts twee modellen uit het DRG tijdperk. Ombouw naar digitaal is niet eenvoudig en zeker niet voor beginners.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de BR 5620-29
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- 1850 1300 -- -- -- -- -- --
5 0/00 1525 1115 850 650 490 -- -- -- -- -- --
10 0/00 850 620 475 360 270 -- -- -- -- -- --
14 0/00 610 440 330 260 185 -- -- -- -- -- --
20 0/00 415 285 215 150 -- -- -- -- -- -- --
25 0/00 315 220 140 -- -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. De goederentrein zou getrokken door een BR 5620-29 locomotief op een helling van 10 0/00 ongeveer 30km/u kunnen halen.