Baureihe 52

Deze locomotief heeft een wat vreemde geschiedenis. Wat velen niet weten is dat deze locomotief al in 1924 in het overheidsprogramma op de kaart stond. Dat werd met aanbesteden uitgesteld tot 1934 en dat werd weer uitgesteld tot 1939. Uiteindelijk verliet op 12 september 1942 de eerste Baureihe 52 de fabriek van Borsig in Berlijn. Je zou verwachten dat als je van plan bent te gaan aanbesteden je dan ook weet van hoe en wat. Dan is het verbazend om te lezen dat er veel gekeken werd naar de Baureihe 50 (1939) en dat op dat concept veel werd bespaard om zo te komen tot een Baureihe 52 met een snellere bouwtijd. En snel ging het. Met meer dan 10 fabrieken werd in drie jaar tijd meer locomotieven gepoduceerd dan alle andere eenheidslocomotieven van de DRG bij elkaar.
De Baureihe 52 was ontworpen om snel in elkaar gezet te kunnen worden. Dat ging niet overal even goed. Er zijn veel problemen geweest met de aslagers. Ook het frame werd na ongeveer 300 machines gewijzigd. In de Baureihe 50 zat voor 2.838kg aan koper en tin. In Baureihe 52 heeft men dat weten terug te brengen tot 150kg, zonder dat dit echt invloed had op de prestaties. Ondanks de goedkopere materialen en de snellere bouwwijze zat de locomotief goed in elkaar en was een betrouwbare machine.

Copyright mededeling Tekening van de BR52
  tekening van de Baureihe 52  



Technische specificaties van de Baureihe 52
Indienststelling 1942
Asindeling 1'Eh2
Dienstgewicht 84,0t + 58,7t
Wrijvingsgewicht 75,7t
Middelste gekoppelde aslast 15,1t
Lengte 22,98 mtr
Snelheid max. 80 km/u V / 80 km/u A
Vermogen 1620 PSi
Tender 2'2'T30
Kolenvoorraad 10t
Watervoorraad 30,0 m³


Zowel Fleischmann als Minitrix hebben meerdere modellen in het programma. Een aantal modellen zijn alleen tweedehands te verkrijgen. De locomotief is een zgn oorlogslocomotief en ontwikkeld na de tijd van de DRG, desondanks dat heeft Fleischmann een DRG machine in grijze uitvoering.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 52
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- 2080 1535 1070 715 -- -- -- --
5 0/00 1910 1435 1030 765 575 425 290 -- -- -- --
10 0/00 1070 805 575 425 320 230 150 -- -- -- --
14 0/00 775 575 405 295 215 150 -- -- -- -- --
20 0/00 530 385 265 185 130 -- -- -- -- -- --
25 0/00 410 290 195 130 -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. Op een helling van 10 0/00 gaat de goederentrein met ongeveer 40km/u omhoog. De personentrein kan een snelheid van ongeveer 65km/u halen.