Baureihe 41

Dit ontwerp moest de Baureihe 5620-29 gaan vervangen en was oorspronkelijk gedacht als een 1'D machine met een maximum snelheid van 90km/u. Bij de keuze van ontwerpen had fabrikant Schwartzkopff als extra een 1'D1' ontwerp met een 2'2'T32 tender meegenomen. Alle ontwerpen hadden afgezien van meer dan twee cylinders om zo aan de eis van een aslast van 18t te kunnen voldoen. Alleen het ontwerp 1'D zou niet genoeg vermogen kunnen ontwikkelen om de gewenste 90km/u te halen. En zo kwam het 1'D1' ontwerp met een BR03 ketel ter tafel.

In 1936 leverde Schwartzkopff twee machines. De prestaties lagen 100Psi hoger dan die van de BR03. Dit was te danken aan de hogere keteldruk van 20 bar en de gunstig gekozen cylinder afmetingen. De loop van de machine was ook bij 100km/u nog rustig en overtuigend. De twee machines zouden een jaar lang getest worden. De locomotieven werden ingezet voor snelle vee transporten wat de locomotief de bijnaam "Ochsenlok" gaf. De serie productie kreeg enkele verbeteringen mee en de tender werd een 2'2'T34. Een bijzonderheid was dat door het omzetten van enkele bouten de machine ingesteld kon worden op 18t of 20t aslast.

Copyright mededeling Tekening van de BR41
  tekening van de Baureihe 41  



Technische specificaties van de Baureihe 41
Indienststelling 1936
Asindeling 1'D1' h2
Dienstgewicht 101,9t + 74,2t
Wrijvingsgewicht 70,0t / 78,0t
Middelste gekoppelde aslast 17,5t / 19,3t
Lengte 23,91 mtr
Snelheid max. 90 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1900 PSi
Tender 2'2'T34
Kolenvoorraad 10t
Watervoorraad 34,0 m³


Zowel Minitrix als Arnold hadden modellen in het programma en zijn nu alleen tweedehands te verkrijgen. Arnold heeft meerdere DRG modellen in het programma gehad, Minitrix heeft twee versies gehad.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 41
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- 2275 1730 1255 920 675 -- -- --
5 0/00 -- 1540 1145 855 640 495 330 290 -- -- --
10 0/00 -- 855 630 470 350 265 170 145 -- -- --
14 0/00 -- 605 440 320 230 170 -- -- -- -- --
20 0/00 -- 400 280 195 130 -- -- -- -- -- --
25 0/00 -- 295 200 130 -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. Op een helling van 10 0/00 kan de 600 tons goederentrein ruim 40km/u halen. Op dezelfde helling kan de personentrein uit dit voorbeeld een snelheid van ongeveer 75km/u halen.