Baureihe 38

De Baureihe 38 is een verzameling van locomotieven met de asindeling 2'C. De locomotieven hebben dezelfde kenmerken, maar lijken in uiterlijk soms heel verschillend. De indeling is als volgt, Baureihe 380 is de Bayerische Staatsbahnen P3/5N, Baureihe 382-3 is de Sächsische XII H2, 384 is de Bayerische Staatsbahnen P3/5H, Baureihe 3810-40 is de Pruisische P8, Baureihe T3810-40 is eveneens de Pruisische P8 gecombineerd met een aangedreven tender en de Baureihe 3870 is de Badische Staatsbahnen IV e2-6. De Baureihe 38 is vooral bekend geworden door de P8 die in grote aantallen is gebouwd.
De locomotief had zeer goede rijeigenschappen en was zuinig en betrouwbaar. De P8 heeft door heel Duitsland gereden en ging ook regelmatig de grenzen over. De locomotief werd ingezet voor reizigerstreinen, maar was sterk genoeg om ook nog goederenwagons mee te nemen. Door de geringe asdruk was dit een ideale machine voor de neven baantrajecten waar de locomotief zowel voor reizigerstreinen als goederentreinen werd ingezet.

Copyright mededeling Tekening van de BR38
  tekening van de Baureihe 3810-40 van voor ongeveer 1920  



Technische specificaties van de Baureihe 3810-40 (P8)
Indienststelling 1906
Asindeling 2'Ch2
Dienstgewicht 78,2t + 49,4t
Wrijvingsgewicht 51,6t
Middelste gekoppelde aslast 17,2t
Lengte 18,58 mtr
Snelheid max. 100 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1180 PSi
Tender pr2'2'T21,5
Kolenvoorraad 7t
Watervoorraad 21,5 m³


Copyright mededeling Tekening van de BR38
  tekening van de Baureihe 3810-40 van na 1935  



Fleischmann heeft zeer veel uitvoeringen van de Baureihe 38 op de markt gebracht. Zowel nieuw als tweedehands zijn nog veel uitvoeringen leverbaar. Enkele uitvoeringen in DRG stijl zijn zeer bijzonder en voor deze modellen moet je goed zoeken en geluk hebben. Op elke modelbaan in periode II stijl mag de Baureihe 38 niet ontbreken en zou daar eigenlijk ook een dominerende factor moeten zijn, dwz meerdere eenheden op de baan.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 3810-40 (P8)
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- -- -- 840 590 400 265 -- --
5 0/00 -- -- 690 540 410 300 220 155 -- -- --
10 0/00 520 450 365 280 210 150 100 -- -- -- --
14 0/00 350 310 240 180 135 -- -- -- -- -- --
20 0/00 230 195 140 100 -- -- -- -- -- -- --
25 0/00 165 135 95 -- -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. Deze trein zou getrokken door een Baureihe 3810-40 locomotief op een helling van 10 0/00 ongeveer 55km/u kunnen halen.