Baureihe 18

Deze serie locomotieven bestonden uit machines die zeer succesvol waren. Met de asopstelling 2'C1' (twee voorloop assen, 3 aangedreven assen en een sleepas), ook bekend als "Pacific", waren dit zeer betrouwbare goed geconstrueerde locomotieven met veel vermogen. Bij de oprichting van de DRG vormden de 2'C1' sneltreinlocomotieven van de Sächsische Staatsbahn (type XVIII H), Württembergischen Staatseisenbahnen (klasse C), Badische Staatsbahn (IV f) en de Bayerische Staatsbahnen (S3/6) en later de eigen bestelde 2'C1' locomotieven de Baureihe 18.
Deze locomotieven waren onderling bepaald niet gelijk en er werd besloten om elk type in een eigen onderserie in te delen. Zo zijn dus de typen 180 (Sächsische Staatsbahn type XVIII H), de 181 (Württembergischen Staatseisenbahnen klasse C), de 182 (Badische Staatsbahn IV f), de 183 (Badische Staatsbahn IV h), de 184 (Bayerische Staatsbahnen S3/6) en de 185 (Bayerische Staatsbahnen S3/6 Bauart 1912) ontstaan.

De locomotieven hadden met de gestroomlijnde kabine een bijzonder uiterlijk. Ook de versies met een rechte kabine hadden een opvallend en imposant uiterlijk door de naar verhouding lange ketel. De asopstelling 2'C1' stond garant voor een rustige loop. Het evenwichtige drijfwerk in combinatie met drijfwielen met een grote diameter maakte hoge snelheden tot de mogelijkheid. Deze combinatie deed het niet alleen goed in het vlakke land, in het middelgebergte konden D-treinen nog met een hoge snelheid worden gereden. Mede door het zuinige verbruik is deze machine te vinden voor veel internationale treinen, waarvan de bekendste wel de Rheingold is.

Copyright mededeling Tekening van de BR18
  tekening van de Baureihe 185 series  



Technische specificaties van de Baureihe 185
Indienststelling 1924
Asindeling 2'C1'h4v
Dienstgewicht 94,7t + 59,2t
Wrijvingsgewicht 55,1t
Middelste gekoppelde aslast 18,4t
Lengte 21,37 mtr
Snelheid max. 120 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1770 PSi
Tender pr2'2T27,4
Kolenvoorraad 8,5t
Watervoorraad 27,4 m³


Er zijn veel versies van Baureihe 18 verkrijgbaar. Alle onderversies zijn beschikbaar bij de merken Hobbytrain, Minitrix en Arnold. Als op de modelbaan gereden wordt met een Rheingold trein mag deze locomotief eigenlijk niet ontbreken.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 185
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- -- -- -- 1250 887 635 451 329
5 0/00 -- -- 1055 967 833 640 480 352 254 182 126
10 0/00 -- -- 577 534 463 353 259 183 124 -- --
14 0/00 -- -- 403 374 323 242 169 -- -- -- --
20 0/00 -- -- 258 238 200 143 -- -- -- -- --
25 0/00 -- -- 185 170 142 -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. Deze trein zou getrokken door een Baureihe 185 locomotief op een helling van 10 0/00 ongeveer 80km/u kunnen halen. Zie hier waarom deze locomotieven zo succesvol waren.