Baureihe 17

Baureihe 17 kent maar liefst twaalf versies. De reden voor zoveel versies lag gelegen in het feit dat de locomotief eigenlijk niet beviel. Er zijn 5 leveranciers/fabrieken geweest die dit model leverden in meerdere series. Ondanks het grote succes van de machine waren er twee eigenschappen die uiteindelijk geleid hebben tot vervanging door andere machines. De locomotief was ontwikkeld voor het vlakke land, een kleine helling had al dramatische effecten op de trekkracht en snelheid van de machine. Het hoge kolen verbruik maakte de machine in de modernere tijd niet economisch rendabel.
Er is van alles geprobeerd om de nadelen weg te nemen, je kunt het haast niet zo gek bedenken of het is wel terug te vinden op een versie van de Baureihe 17. Hogere keteldruk, stroomlijning, kolen, kolenstof systemen, condenstender, 2 cylinders, 3 cylinders, 4 cylinders, cylinders met verschillende doorsneden, assen op verschillende afstand en zo gaat het maar door. De tabellen laten zien dat het een uitruil van prestaties is geweest, het uiteindelijke ontwerp kon niet meer mee in de toenemende vraag naar machines die èn snel waren èn veel trekkracht konden ontwikkelen. Dat al dat geprobeer niet voor niets is geweest bewijzen de latere ontwerpen. Ondanks de nadelen zijn er in de geschiedenis veel succes verhalen te vinden over deze machine.

Copyright mededeling Tekening van de Baureihe 17
  tekening van de Baureihe 172 series  



Technische specificaties van de Baureihe 172
Indienststelling 1914
Asindeling 2'Ch3
Dienstgewicht 80,9t + 62,9t
Wrijvingsgewicht 53,4t
Middelste gekoppelde aslast 17,8t
Lengte 21,20 mtr
Snelheid max. 110 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1170 PSi
Tender pr2'2'T31,5
Kolenvoorraad 7t
Watervoorraad 31,5 m³


Het is erg jammer dat er maar weinig versies van Baureihe 17 in schaal N verkrijgbaar zijn. Minitrix heeft de 172 en de 174 series in model uitgebracht. Een Baureihe 17 machine mag eigenlijk niet ontbreken op een periode II modelbaan.

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 172
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- -- 1440 1095 800 585 400 270 --
5 0/00 1320 1010 775 585 450 350 265 200 145 -- --
10 0/00 715 535 400 300 235 175 130 -- -- -- --
14 0/00 505 365 270 190 140 100 -- -- -- -- --
20 0/00 320 215 150 105 -- -- -- -- -- -- --
25 0/00 225 150 -- -- -- -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een goederentrein met een sleep van 20 2-assige wagons zal dus 40 assen tellen en treingewicht van 600t hebben. Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. Deze trein zou getrokken door een Baureihe 172 locomotief op een helling van 10 0/00 ongeveer 60km/u kunnen halen. Zie hier waarom deze locomotieven werden vervangen.