Baureihe 03

In 1923/1924 werd door de DRG de standaard sneltreinlocomotief BR01 met 20t asdruk geïntroduceerd. Echter door de slechte financiële situatie was er geen geld voor de uitbreiding van het netwerk voor de hogere asdruk. Een groot gedeelte van Duitsland was alleen geschikt voor 17,5Mp tot 18,5Mp asdruk en had alleen de BR17 ter beschikking die niet sterk genoeg was voor treinen met een gewicht van 500 tot 600 ton. De industrie werd uitgenodigd om met een voorstel te komen, opmerkelijk, omdat meestal de eigen afdeling VB de voorstellen leverde. Het project had als eis een 2'C1', 17,5 Mp asdruk, een 6,8mtr ketel en een totale lengte die het keren op 20mtr draaibrug toeliet. Er kwamen 7 voorstellen ter tafel, 4 vier-cylinder en 3 twee-cylinder ontwerpen. De twee-cylinder ontwerpen kwamen dicht bij het ontwerp van de eigen afdeling. Baureihe 030-2 is een feit. Aanvankelijk mochten de eerste machines niet harder dan 120km/u, pas na het wijzigen van de diameter van de loopwielen en aanpassing van de remmen kon de snelheid worden opgevoerd naar 130km/u. Enkele machines werden toegestaan om 140km/u te rijden.

Copyright mededeling Tekening van de Baureihe 03<SMALL><SUP>0-2</SUP></SMALL>
  tekening van de Baureihe 030-2 series  



Technische specificaties van de Baureihe 030-2
Indienststelling 1930
Asindeling 2'C1'
Dienstgewicht 99,6t + 68,5t
Wrijvingsgewicht 53,0t
Middelste gekoppelde aslast 17,7t
Lengte 23,90 mtr
Snelheid max. 120 km/u V / 50 km/u A
Vermogen 1970 PSi
Tender 2'2T30,0
Kolenvoorraad 10t
Watervoorraad 30,0 m³


Minitrix heeft de 030-2 series in model uitgebracht. De DRG modellen zijn allen vóór 2000 uitgebracht, nieuw in de winkel is dus erg onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Op beurzen kan het model zo nu en dan wel worden gevonden. Een Baureihe 03 machine mag eigenlijk niet ontbreken op een periode II modelbaan.

De volgende modellen zijn beschikbaar t/m epoche II (er kunnen bestelnummers ontbreken - opname 12-2018);
Minitrix;
11432, 12615, 12830

Op de modelbaan is het interessant om te weten wat de machines in het echt presteerden. Met wat rekenwerk kan dan een realistische sleep aan de locomotief worden gehangen.

Prestatieoverzicht van de Baureihe 030-2
km/u 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
helling wagongewicht in t
0 0/00 -- -- -- -- -- -- 1350 1045 790 565 430
5 0/00 -- -- 1045 900 720 570 475 350 265 185 135
10 0/00 -- 585 560 480 380 295 225 165 115 -- --
14 0/00 -- 405 385 325 250 190 160 95 -- -- --
20 0/00 -- 270 250 195 145 95 -- -- -- -- --
25 0/00 -- 180 170 130 90 -- -- -- -- -- --


Hoe nu de tabel te interpreteren? Daarvoor heb je de wagon gegevens nodig. Als je deze niet hebt kun je de volgende vuistregel aanhouden.
  • 2-assige personenwagons, per as 10 ton
  • 4-assige personenwagons, per as 10 tot 12 ton (afhankelijk van type)
  • 6-assige personenwagons, per as 8 ton
  • Goederenwagons, per as 15 ton
Een D-sneltrein met 6 personenrijtuigen waarvan 5 4-assige rijtuigen en 1 6-assig rijtuig zal ongeveer een treingewicht geven van 248t. Deze trein zou getrokken door een Baureihe 030-2 locomotief op een helling van 10 0/00 ongeveer 75km/u kunnen rijden. De locomotief is getest met 600 ton aan de haak, vertaald naar rijtuigen een trein met minimaal 12 rijtuigen. De opgave voor een helling van 10 0/00 zou omgerekend een trein van 10 rijtuigen zijn, de trein haalt dan een snelheid van 50km/u.