Copyright mededeling

Het ontwerp en de eisen

Als thema heb ik gekozen voor een (kop-)station in het middelgebergte met daarbij een middelgroot depot op een 18 tons netwerk. Het (kop-)station bestaat uit een reizigers en een goederen afhandeling. Er komen en gaan reizigerstreinen naar binnen- en buitenland. Het goederen verkeer bestaat uit het over en weer overnemen van goederentreinen. Voor de bergtrajecten zijn gespecialiseerde locomotieven benodigd. Ook worden treinen gesplitst en opnieuw samengesteld. Het geheel speelt zich af in de DRG periode. Dit is de tijd waarin stoomlocomotieven nog de hoofdrol hadden.
Treinen hadden in het middelgebergte een maximaal gewicht van ongeveer 600 ton en een minimum gewicht van ongeveer 150 ton ivm de rendabiliteit. Een 600 tons trein bestaat uit maximaal 20 2-assige wagons (40 assen x 15 ton per as). Een 2-assige goederenwagon heeft een gemiddelde lengte van 6cm. Een 4-assige passagierswagon uit het DRG tijdperk heeft een gemiddelde lengte van 13cm. Een goederentrein met 20 wagons heeft een lengte van ongeveer 120cm. exclusief locomotieven. Locomotief met tender meet maximaal 15cm., een tenderlocomotief maximaal 10cm. Een goederetrein zal daarom een maximale lengte hebben van ongeveer 150cm. Met een treinlengte van ongeveer 120cm. kunnen D-treinen worden samengesteld van maximaal 8 passagierswagons.
Dit geeft de volgende eisen aan de modelbaan.
  • Omdat er gewisseld wordt van locomotief en samenstelling treinen moet er een locdepot zijn met draaischijf.
  • Het station moet D-treinen met een lengte van 8 wagons aankunnen.
  • Er moet een emplacement aanwezig zijn met minimaal drie sporen geschikt voor goederentreinen van 20 wagons, inclusief locomotief ongeveer 150cm lengte.
  • Treinen moeten voor een tijdje kunnen verdwijnen.
  • Passagierstreinen en goederentreinen moeten door elkaar kunnen rijden.
  • Er moet gerangeerd kunnen worden.
  • Het station Dammtor moet worden toegepast (reeds in bezit).
In het menu "oude ontwerpen" is te zien wat er aan dit ontwerp vooraf ging en hoe een en ander tot stand is gekomen.

De hoofdbaan waar het allemaal gebeurd

Op de hoofdbaan staat het station, het locdepot, de goederen afhandeling, de drankfabriek, het bergstation met houtzagerij en de tram met een stukje stad. Op het paradespoor na zijn dit de elementen die zichtbaar zijn. Al het andere is verborgen en speelt zich af onder de tafel.
Het station heeft een klassieke kap en vanwege de krappe ruimte is de ontvangsthal onder de sporen aangebracht. Het station heeft vier sporen en is geschikt om standaard D-treinen te ontvangen. Het station is kopstation voor treinen die niet verder gaan en een tussenstation voor de doorgaande routes in de bergen. Er is een locdepot met speciale locomotieven voor deze trajecten. De locomotieven kunnen als voorspan of als duw locomotief worden ingezet. Vanuit dit station is er nog een lokaal lijntje richting een bergdorp.

Copyright mededeling Laatste versie van de hoofdbaan van baanplan 2
 
Tenzij ik nog een ander geniaal idee krijg is dit het finale baanplan ontwerp in Peco code 55 rails. Het rangeer terrein heeft twee ontvangst sporen (mosgroen) met een lengte van 1581mm, goed voor een volledige 600 tons trein met locomotief. Er zijn daarnaast nog vier sporen met een lengte van 1321mm oplopend tot een lengte van 1680mm (mosgroen). Hier kunnen gereed gemaakte goederentreinen worden opgesteld. De overige rangeersporen (geel) dienen voor het rangeren en eventueel tijdelijk wegzetten van wagons.
 

Copyright mededeling Laatste versie van de hoofdbaan van baanplan 2
 
Nu het bovenstaande baanplan ontwerp met de belangrijkste gebouwen. De beslissing over wel of geen drankfabriek zal pas genomen worden als ik deze toplaag ga opbouwen. Het station heeft onder de kap vier sporen van ongeveer een meter lengte. Achter de kap is een spoor aanwezig voor een volledige D-trein.
Het bergspoor heeft aan het einde van de lijn een klein station met goederen afhandeling. Tegenover het station is een houtzagerij met spooraansluiting. Het maximum van drie schemelwagen combinaties (DRG voorschrift) kan hier worden gerangeerd en eventueel opgesteld. Aan het einde van de lijn is een klein loc depot met voorzieningen voor stoom locomotieven en diesel locomotieven. De zagerij heeft een eigen kleine rangeer diesel locomotief.
 

De tram

In Zaunkönig rijden stadstrams. Er zijn 3 lijnen die het station als halte hebben en er is een lijn die het hotel als halte heeft. De tractie varieert van een motorwagen tot en met een motorwagen met twee aanhangwagens. Er is een schaduwstation en er zijn twee keerlussen ingebouwd. Daarmee kan de illusie gewekt worden dat de tram heen en weer rijd tussen twee eindpunten met altijd de motorwagen voorop. De trambaan is opgebouwd uit Busch H0f rails, enkele delen zijn ingekort om een passend geheel te krijgen. De trambaan is eigenlijk te breed getekend, dit wordt veroorzaakt door de maten in de track library.

Copyright mededeling Trambaan op basis van Busch feldbahn

De tussenlaag met de helixen of spoorspiralen

De tussenlaag bestaat uit drie helixen en een dubbelsporig parade traject van ongeveer 2 meter lengte. De twee keerlussen maken het mogelijk dat een trein ook zonder het schaduwstation met de locomotief voor kan terugkomen op de hoofdbaan. In de rechter helix is een omloop verlengd en komt uit in een viersporig traject. Dit geeft de mogelijkheid dat tegengestelde treinen elkaar kunnen passeren of dat een trein tijdelijk kan wachten voor doorgang. Er is ook een dubbelsporige verbinding tussen de linker en de rechter helix. Dit deel heeft een lengte van ruim 5 meter. Op de tussenlaag kan besloten worden waar een trein naar toe moet. Naar het schaduwstation, terug naar de hoofdbaan, naar het bergstation of gewoon rondjes rijden over het paradespoor.

Tussenlaag van baanplan 2

Het schaduwstation

Het schaduwstation is in eerste aanzet ontworpen met opstelsporen van gelijke lengte. Er zijn 12 opstelsporen met een bruto lengte van 1554mm (groen). Twee opstelsporen hebben een afwijkende bruto lengte, één net niet 1554mm en één ruim 1554mm (groen). Er zijn dus in totaal 14 groen gekleurde opstelsporen. De blauw gekleurde opstelsporen hebben een minimale bruto lengte van 2 meter en zijn voor de extra lange goederentreinen. Het langste deel is netto 2834mm, goed voor een trein van 40 wagons. In totaal zijn er vijf van dit soort sporen. De geel gekleurde sporen zijn om door te rijden. Een trein kan dan in het schaduwstation een rondje maken, direct terug gaan naar de tussenlaag of gekeerd worden. Het laatste is van belang bij het op de baan rijden van treinen uit het train-safe transport systeem. De treinen kunnen dan gekeerd en in het schaduwstation geparkeerd worden. Het paarse spoor is voor de ongevallen trein en heeft een lengte van 1480mm. Het donkerblauwe gedeelte bevat een Lux wielenreiniger, ik moet er nog over nadenken of ik het inbouw zoals getoond of dat het een eigen spoor krijgt op de werktafel. Het grijze stukje spoor is het programmeer spoor, ik weet nog niet of ik het op die plaats laat zitten. Ik heb rechts ook nog ruimte.

Schaduwstation van baanplan 2

Volledige baan in 3D

De 3D mogelijkheid van Scarm is meer dan een leuke afbeelding van hoe het er ongeveer gaat uitzien. Met de 3D mogelijkheid kan goed bekeken worden of tussen boven elkaar liggende segmenten voldoende ruimte zit. De noord-west hoek is er zo een, de ruimte tussen de boven elkaar liggende sporen is minimaal 45mm. De zuid-west zijde kent ook zo'n probleem, maar dat is niet binnen gestelde grenzen oplosbaar. Dit heeft tot gevolg dat eventueel de drankfabriek tegen een hoger plateau komt te liggen, in werkelijkheid een tunnel voor de trein van de bergbaan naar het paradespoor.

In deze 3D presentatie zijn bijna geen bomen zichtbaar. Ik zit met dit plan tegen de grenzen aan van mijn oude computer met een P3 795Mhz processor met 512Mb geheugen. Een 3D opbouwen moet vlak na de start gebeuren omdat er anders geheugenproblemen ontstaan. De P3 heeft er stevig werk aan en neemt zijn tijd.

Copyright mededeling Volledige baan in 3D
 
Impressie van de baan in 3D gezien van zuid-oost richting noord-west. De rode blokken zijn gebouwen. Goed zichtbaar zijn het station, het loc depot en de rangeersporen. In het locdepot is de kolenbunker beter neergezet. Daarachter zijn ook de stadshuizen zichtbaar met daarvoor een weg. De bomen zijn vanwege computerproblemen weggelaten.
 


Copyright mededeling Volledige baan in 3D
 
Impressie van de baan in 3D van voren gezien. Goed zichtbaar zijn het station, het loc depot en de rangeersporen. De stadshuizen achterin hebben nu ook meer vorm gekregen. Achter het paradespoor is een rotsformatie met een muur zichtbaar. Ook is het bergdorp met de zagerij en het stationnetje goed zichtbaar. Rondom het bergdorp komt een flink bos, maar dat is niet ingetekend.
 


Copyright mededeling Volledige baan in 3D
 
Impressie van de baan in 3D gezien van zuid-west richting noord-oost. Goed zichtbaar zijn de drankfabriek, de opstelsporen voor de goederenloods, het huizenblok voor het station en het station met daarachter een huizenblok. In de verte is de locloods zichtbaar, rechts daarvan de houtzagerij.
 

Hoe nu verder?

Ik ga me nu concentreren op het testen van delen. Veel gehoord commentaar is dat het allemaal standaard is. Dat is niet geheel waar. De lijn ligt in mijn plan op 20°, dat is dus niet de standaard afbuiging bij wissels. Een aantal wissel complexen liggen dicht bij elkaar. Er moet nog wel even uitgeknobbeld worden over hoe dat met de aandrijving en automatisering moet. Enkele trajecten zouden problemen kunnen geven, zoals de vele gebogen opstelsporen. Kan al het materiaal daar doorheen zonder elkaar te raken? Volgens de metingen in Scarm wel, maar het is toch wel erg handig dat ook even in het echt na te gaan. En zo zijn er meer van dat soort vragen.
Nog niet genoemd is de tafel of het houtskelet. Als je er een geheel van maakt weet je zeker dat het zonder slopen niet verplaatst kan worden. Dus ik moet ook gaan beslissen hoe ik dat ga oplossen, niet een makkelijk probleem.