Stalwagon GGvwehs

Militaire-, slacht- en werkpaarden werden vervoerd als vee in overdekte wagons, maar de nobele renpaarden hadden hun eigen type wagon; de stabiele stalwagon GGvwehs. Deze vierassige, overdekte, groot volume goederenwagons werden gebouwd in 1935 voor het vervoer van paarden en hadden een begeleider ruimte in het midden van de wagon en twee laadruimten voor elk twee paarden. De wagons hadden twee grote kleppen aan elke zijkant voor het laden en lossen van de dieren en een deur naar de bijbehorende ruimte. Of deze wagon daadwerkelijk pas in 1935 is gebouwd valt te betwijfelen. De tekening in mijn bezit vermeldt "RZA (Reichsbahnzentralamt) Göttingen Dez28". Omdat deze wagons in opdracht van voornamelijk rijke particulieren werden gebouwd is het aannemelijk dat er niets naar buiten werd gebracht over een nieuwe opdracht voor een wagon. De vijf bekende stalwagons zijn gebouwd voor de DRG ter ondersteuning van de in 1936 te houden Olympische spelen.

Technisch en qua uitrusting presteren deze wagons beter dan de eenvoudigere klassen passagiersrijtuigen. Ze waren in staat om in snelle treinen ingezet te worden, waren verwarmbaar en boden wat comfort voor hun menselijke en dierlijke reizigers. Voor de stalknecht was in het midden van de wagon een compartiment met gestoffeerde banken en verwarming. De stalknecht kon de vier paardenboxen bereiken via deuren in de scheidingswanden. Dankzij grote deuren(kleppen) kon de stalknecht de dieren tijdens het rijden van voedsel en water voorzien. De boxen waren op hun beurt aan de zijkanten en de voorkant bekleed met ronde stangen om de paarden te beschermen. Aan elk hoofdeinde (de dieren stonden met hun kop (hoofd) naar het midden van de wagon) was een bak voor water en diende als drinkplaats voor de paarden.

Deze draaistelwagons werden alleen gebouwd met een remmershuis. Ze hadden de keuze tussen elektrische verwarming (1000 en 1500 Volt) of stoomverwarming. De wagon was uitgevoerd met diverse remsystemen en werden goedgekeurd als hogesnelheidswagon met een maximum snelheid van 120km/u.

Copyright mededeling Tekening van de Stalwagon GGvwehs
  tekening van de Stalwagon GGvwehs  


Er zijn 5 Stalwagons GGvwehs bekend, deze zijn genummerd van 21 001 - 21 005 en werden ondergebracht in de nabijheid van bekende renbanen. Ik ken geen foto's waarop een trein te zien is met deze wagons. Er schijnt een foto te zijn met twee rijtuigen en een stalwagon. Net als andere wagons die privaat in eigendom zijn is er haast niets bekend en zijn foto's uitzonderlijk en bijzonder. De wagon kan een mooi decorstukje vormen in een hoekje van de baan waar paarden worden geladen of gelost.

Technische specificaties van de Stalwagon GGvwehs
Aanduiding GGvwehs
Assen 4
Wagongewicht 22.000 kg
Belading 3.500 kg
Draagvermogen 4.000 kg
Afmetingen zie tekening (maten in mm)
Snelheid max. 120 km/u


De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 01-2020);
Fleischmann;
8394 K

revisie 26012020