A11 twee assige platte wagon

Er zijn van de A11 twee assige platte wagon tussen ca. 1914 en 1922 ongeveer 3.000 eenheden gefabriceerd. De tekening van de A11 is bijna gelijk aan de tekening van de C.e.143 van de Pruisische Staats spoorwegen. De maten zijn identiek, alleen het draagvermogen is bij de A11 17,5 ton en bij het Pruisische voorbeeld 15,75 ton. Er bestaat geen uitvoering met een remmershuis en een handrem. De naamgeving met "Schienenwagen" doet vermoeden dat deze wagon voor het vervoer van rails werd gebruikt. Al sinds ongeveer 1900 waren de railsegmenten al veel te lang om vervoerd te kunnen worden met een A11. Deze wagon werd ingezet voor vervoer van goederen die niet vervoerd konden worden met de rongenwagon A4. Omdat de rongen en de kopborden afneembaar zijn werd deze wagon vaak ingezet om machines en ander rollend materiaal te vervoeren.

Copyright mededeling Tekening van de A11 twee assige platte wagon
  tekening van de A11 twee assige platte wagon  



Technische specificaties van de A11 twee assige platte wagon
Aanduiding S (A11), Augsburg
Assen 2
Max. lengte belading 12,98 mtr
Wagongewicht   9.160 kg
Belading 15.000 kg
Draagvermogen 17.500 kg
Afmetingen zie tekening (maten in mm)
Snelheid (geldig vanaf 01-10-1928) max. 65 km/u


Dit type wagon mag op geen enkele modelbaan tot en met Epoche II ontbreken, echter niet in zeer grote aantallen. De volgende modellen zijn beschikbaar (er kunnen merken en bestelnummers ontbreken - opname 01-2020);
Fleischmann; in de opsomming zijn ook de overgenomen lokale spoorwegen opgenomen.
Zonder remmershuis; 7809 01 K (K.P.E.V.); 8236 03 K (K.P.E.V.); 8236 04 K (Bad.St.B.); 8236 05 K (K.Bay.Sts.B.); 8236 06 K (K.Bay.Sts.B.)

revisie 26012020